Yrityskaupoissa pehmeä on kovaa – maineriskien kartoitus säästää monilta vaivoilta

Maailman suurimpiin valheisiin kuuluu se, että miehet ostavat auton järkiperusteilla. Sama pätee yrityskauppoihin.

Vaikka ostajat ja myyjät uskovat toimivansa puhtaasti numeroiden pohjalla ja järkiperusteilla, todellisuus on toinen. Tunteet jylläävät sekä ostajan että myyjän päässä. Ja se ei ole mikään ihme: on kysymys suurista asioista. Usein elämäntyö ostetaan ja myydään, toisinaan ostaja haluaa valloittaa maailman, tai pääomasijoittaja etsii herkullista tilannetta muuttaa huonosti kannattava yritys kultakaivokseksi. Suuria tunteita ja ostokiimaa on pelissä, vaikka niistä ei puhuttaisikaan.

Yrityskaupassa puhutaan useimmiten ”kovista” numeroista, koska niistä on helpompi puhua kuin ”pehmeistä” asioista. Me Tekirissä ymmärrämme toki numerot, mutta yrityskauppojen viestinnässä haluamme aina varmistaa, että ”pehmeät” asiat saavat riittävän huomion. ”Pehmeät” ovatkin useimmiten kovempia kuin ”kovat” asiat. Varsinkin, jos asiat eivät suju, kuten on suunniteltu.

Jokaisen yrityskaupan rutiineihin kuuluu DD eli due diligence -prosessi. Tavallisesti se keskittyy ”koviin” faktoihin.

Uskomme, että vähintään yhtä tärkeää on tehdä ostokohteesta maineen due diligence. Systemaattinen maineriskien kartoitus säästää monilta vaivoilta, ja maineesta on tullut jokaisen yrityksen tärkein omaisuus. Mainevaurio heti yrityskaupan jälkeen voi tuhota paljon juuri sitä taloudellista arvoa, jonka pohjalle koko yrityskauppa on rakennettu. Mainevaurion syyt ovat usein jo yrityksen tiedossa, mutta ne eivät välttämättä tule esille numeroihin pohjautuvassa selvityksessä.

Onnistunut työyhteisöviestintä ratkaisee yrityksen menestyksen

Antti Liimataisen ja Lauri Lähteenmaan erinomainen tuore kirja Kasvuun yritysostolla (Alma Talent 2019) painottaa mainiosti myös näiden yrityskaupan ”pehmeiden” tekijöiden merkitystä ”kovien” faktojen ohella. Samassa kirjassa kirjoittajat ja haastateltavat ravistelevat yleisiä ajatusvirheitä, joiden varassa yrityskauppoja tehdään.

Yrityskauppa ei ole koskaan vain kahden omistajan kauppa. Kauppa koskettaa monia sidosryhmiä, ja jokaisen sidosryhmän viestintä on hallittava ja rakennettava oikein. Useimmiten uusi omistaja tarkoittaa muutoksia ja jopa selkeää uhkaa ostettavan yrityksen työntekijöille ja johdolle. Keskellä muutosta olevan johdon on pystyttävä rakentamaan uutta yhteistä kulttuuria, jotta kaupan tavoittelemat hyödyt voidaan saavuttaa.

Jokaisen yrityksen kulttuuri on ainutlaatuinen. Kahden kulttuuriin yhdistäminen on ainutlaatuisen vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Kaikki lähtee rehellisyydestä. On tunnistettava molemmat kulttuurit: niiden kirjoitetut ja kirjoittamattomat sisällöt. Ja on käärittävä hihat ja ryhdyttävä töihin kulttuurin muuttamiseksi. Yrityskauppa voi myös tarjota mahdollisuuden pystyyn kuivuneen kulttuurin ravisteluun, jos asiat tehdään oikein.

Me Tekirissä uskomme, että työyhteisön vuorovaikutus ja onnistunut sisäinen viestintä ratkaisevat jokaisen yrityksen menestyksen. Ja jokaisen yrityskaupan. Siksi autamme asiakkaitamme yhä enemmän sisäisen kulttuurin kehittämisessä.

Jos yrityskaupan jälkeen sisäisen kulttuurin työt on jätetty tekemättä, parhaat ihmiset jättävät tuuliajolla seilaavan laivan. Sen jälkeen yritys altistuu myös suurille maineriskeille, ja tarinan loppu saattaa olla surkea.

 

Harri Saukkomaa
Tekirin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja

 

Olimme mukana Pääomasijoittajat ry:n järjestämässä Yrityskauppojen trendit 2020 -luvulla -tilaisuudessa 24.2.2020.