<< Takaisin

Harri Saukkomaasta Jyväskylän yliopiston viestinnän johtamisen oppiaineen Visiting Fellow

Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun vahvaa käytännön osaamista: Harri Saukkomaa aloitti  viestinnän  johtamisen oppiaineen Visiting Fellow-tehtävässään elokuussa. Tekirin perustaja ja hallituksen puheenjohtajan Saukkomaan erikoisalana on viestinnän käytännön osaaminen. 

Jyväskylän yliopisto painottaa opiskelijoiden työelämätaitojen ja työelämän yhteyksien kehittämistä jo osana opintoja, ja Visiting Fellow on yksi uusi tapa tuoda alan korkeaa käytännön osaamista tiiviimmin opetukseen.

– Viestintäosaaminen on digitaalisessa ympäristössä keskeinen kilpailutekijä yrityksille, summaa viestinnän johtamisen vastuuprofessori, varadekaani Vilma Luoma-aho Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Harri Saukkomaa on kokenut johdon konsultti, toimittaja, kirjailija ja mediavaikuttaja. Saukkomaa toimii organisaatioiden auttavana kätenä kriiseissä ja sparraa yhtiöiden johtoja 40 vuoden mediakokemuksen avulla.

– On hienoa päästä opettamaan Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa. Viestinnässä ja maineenhallinnassa tarvitaan entistä parempaa yhteistyötä hyvän tutkimuksen ja käytännön välillä. Uusi tehtäväni tarjoaa hyvän sillan Tekirin käytännön tekijöille oppia uusimman sukupolven viestintämaailmasta . Tämä yhteistyö kehittää ajatuksiamme ja muuttaa varmasti sitä maisemaa, jossa viestintää ja johtamista katsomme,  Saukkomaa kertoo.

Kokeneena mediavaikuttajana Saukkomaa ymmärtää, miten media ja liiketoiminta toimivat. Uransa aikana hän on perustanut kolme tv-tuotantoyhtiötä ja ollut perustamassa Radio Helsinkiä. Hän on toiminut myös HKScanin osapäiväisenä viestintäjohtajana vuosina 2010–2012.

Viestintäala on globaalissa kasvussa. Oppiainetta on opetettu kauppakorkeakoulussa vuoden 2017 alusta, sillä alalla menestyminen vaatii myös liiketoimintaosaamista. Viestinnän johtamisen oppiaineesta valmistuu viestinnän strategisen johtamisen asiantuntijoita organisaatioiden tarpeisiin.

– Uusi Visiting Fellow tuo käytännön äänen suoraan luokkaamme antamaan palautetta ja ohjaamaan mihin suuntaan opiskelijoiden kannattaisi uraa rakentaa parhaiten vastaamaan tulevaisuuden työelämää, Luoma-aho kommentoi.

Tekir on vaativaan maineenhallintaan erikoistunut viestinnän konsulttiyritys, joka työllistää 32 viestinnän ja liiketoiminnan asiantuntijaa. Tekir tarjoaa palveluita lisäksi muun muassa strategiaviestinnän, talous- ja sijoittajaviestinnän ja vaikuttajaviestinnän alueilla.