Iso osa suomalaisista organisaatioista on kuin jalkapallojoukkue, jolta on maali hukkunut ja pelipaikat kateissa. Työelämän peliä ei voi voittaa ilman selkeää yhteistä suuntaa ja siihen tarvitaan säännöllistä strategiaviestintää.
Kuvittelepa kentällä pelaavaa jalkapallojoukkuetta, jonka pelaajat eivät tiedä missä maali on. Joukkuetta, jonka pelaajat eivät tiedä, mitä paikkaa heidät on valittu pelaamaan. Pelaajia, jotka säntäilevät pitkin kenttää välillä puolustamassa, välillä hyökkäämässä ja potkimassa palloa sinne tänne. Kuinka todennäköisesti tällainen joukkue voittaa pelin? Niinpä.
Kuitenkin yritysmaailmassa tällaisia joukkueita tuntuu olevan yllättävän paljon. Maarika Maury tutki väitöstutkimuksessaan* joitakin vuosia sitten, miten hyvin organisaation työntekijät tuntevat oman yrityksensä strategian. Tulos on pysäyttävä – ylimmästä johdosta 13 prosenttia ja keskijohdosta vain kahdeksan prosenttia pystyy ilmaisemaan yrityksen strategian niin kuin se on yhtiössä virallisesti määritelty. Työntekijöiden joukossa tulos oli vielä surullisempi – 2 prosenttia. Eli sadan joukosta kaksi!
Strategia antaa yritykselle selkeän suunnan ja liiketoiminnalle tavoitteet. Se ei kuitenkaan muutu osaksi arjen toimintaa ilman aktiivista viestintää, jolla rakennamme työntekijöille yhteisen ymmärryksen siitä, miksi tämä organisaatio on olemassa. Mihin se on menossa ja mikä erottaa meidät kilpailijoista? Millaisia tavoitteita meillä seuraaville vuosille on? Minkälaisella arvopohjalla teemme työtä tavoitteiden eteen? Strategian avulla jokainen ymmärtää selvästi organisaation tahtotilan ja oman roolinsa tässä kaikessa. Mitä paikkaa minä joukkueessa pelaan?
Strategian ymmärtäminen edellyttää sitä, että strategiaviestintää tehdään jatkuvasti, innostavasti ja selkeästi. Jos haluaa lisätä ymmärrystä, puhumattakaan käyttäytymisen muutoksesta, on käytävä jatkuvaa dialogia ja antaa aikaa vuorovaikutukselle ja yhteiselle pohdinnalle.
Yksi hyvä paikka käydä säännöllistä keskustelua strategiasta työntekijöiden kanssa on esimerkiksi kehityskeskustelut. Lisäksi työntekijät kannattaa osallistaa strategiaprosessiin jo sen suunnitteluvaiheessa ja antaa mahdollisuus keskusteluun ja aitoon vaikuttamiseen. Näin he sitoutuvat strategiaan alusta asti ja myös muistavat sen!
Jos ette ole varmoja, tuntevatko työntekijänne strategian, kysykää heiltä sitä. Tiedätkö, miksi olemme olemassa? Mikä on tulevaisuuden suuntamme? Tunnetko, että sinulla on selkeä rooli tämän vision toteuttamisessa?
Riittääkö teille, että kaksi sadasta tietää? Mielestäni edes puolet ei ole riittävä määrä siihen, että kyseessä voisi olla aidosti voittava joukkue. Nykypäivän työelämässä meillä ei ole varaa siihen, että osa joukkueesta on hukassa. Sen lisäksi, että se tekee yrityksestä tehottoman, se vaikuttaa suoraan myös työntekijöiden hyvinvointiin. Työn merkityksellisyydellä ja yhteisten tavoitteiden ymmärtämisellä on nimittäin selkeä yhteys työhyvinvointiin. Selkeä ja innostava strategiaviestintä on siis myös osaltaan työhyvinvoinnin johtamista.
Jos teidän organisaationne haluaa tehdä strategiastanne aidosti elävän, olkaa yhteydessä! Strategiaviestinnän palvelujemme avulla voimme auttaa joukkuettanne olemaan voittajatiimi.
Strategiaviestinnän lisäksi tarjoamme tukea myös työyhteisöviestinnässä. Toimiva sisäinen viestintä eli työyhteisöviestintä on yksi tärkeimmistä hyvän työntekijäkokemuksen rakentajista. Lataa ilmainen opas sitouttavasta ja hyvinvointia tukevasta viestintäkulttuurista täältä.
*Tutkimuksessa oli mukana 150 erikokoista organisaatiota useilta eri toimialoilta ja vastaajina lähes 10 000 työntekijää organisaatioiden eri tasoilta.
Kaisa Majava
Viestintäkonsultti
Kirjoittaja osallistuu Tekirissä monipuolisesti erilaisiin projekteihin, joihin hän tuo osaamistaan erityisesti mediasta, sosiaalisesta vastuullisuudesta ja työyhteisöviestinnästä. Häntä kiinnostaa erityisesti työyhteisöviestinnän rooli työntekijäkokemuksen rakentamisessa sekä osana työhyvinvoinnin johtamista.