Hyvä suorituskyky vastuullisuusasioissa näkyy suoraan viivan alla. Ymmärrämme, miten vastuullisuutta johdetaan tavoitteellisesti ja todellista vaikuttavuutta hakien osana liiketoimintastrategiaa.
Tarjoamme strategista sparrausta, esitämme oikeat kysymykset ja toimivat ratkaisut vastuullisuudesta viestimiseen, raportointiin ja arvoketjun palvelemiseen ja osallistamiseen. Ratkaisemme aikamme suurinta muutosjohtamisen haastetta yhdessä asiakkaidemme kanssa.
Autamme asiakasta arvoketjun kuvaamisessa ja vastuullisuuteen liittyvien maineriskien tunnistamisessa. Lisäämme asiakkaan ymmärrystä siitä, että vastuullisuusriskit voivat aiheuttaa vakavia vaikutuksia ja kalliita seuraamuksia. Autamme asiakasta muodostamaan käsityksen siitä, millä tasolla riskit ovat ja miten niitä on mahdollista pienentää ja hallita.
Lisäämme asiakkaan ymmärrystä nykyisestä ja tulevasta regulaatiosta, (mm. CSRD, CS3D) ja siitä, millaista riskeihin liittyvää viestintää ja raportointia yritykseltä vaaditaan. Tuemme asiakasta toimivan ja kattavan huolellisuusvelvoiteprosessin suunnittelussa, siitä viestimisessä ja muutoksen läpiviennissä.
Autamme johtoa viestimään vastuullisuusriskien tunnistamisen prosessista ja sen päätuloksista sekä sisäisesti että ulkoisesti osana vuosiraportointia ja eri sidosryhmien kanssa käytävää dialogia.
Yhdessä asiakkaan kanssa varmistamme, että agendalla ovat sellaiset olennaiset vastuullisuuden teemat, joilla on myös todellista vaikuttavuutta. Tähän asti yritysten toimenpiteiden vaikuttavuus on ollut vaatimatonta.
Lisäämme asiakkaan ymmärrystä siitä, miten kaksoisolennaisuusanalyysi ja sen tulokset voivat auttaa strategian terävöittämisessä ja sen toteuttamisessa ja miten ne integroidaan johtamisen prosesseihin. Tuemme asiakasta liiketoiminnan tarpeiden tunnistamisessa ja niiden yhdistämisessä olennaisiin teemoihin.
Autamme asiakasta ymmärtämään miten johtamisen ja eri funktioiden roolit muuttuvat vastuullisuuden kokonaisuudessa ja tuemme reitin löytämisessä kohti yhteistä päämäärää. Tuemme muutoksen johtamisessa ja viestimisessä niin, että uudesta tavasta tehdä ja ajatella tulee vähitellen arkipäivää.
Autamme asiakasta määrittelemään järkevän ja toimivan vastuullisuusviestinnän ja –raportoinnin strategian ja suunnitelman. Vastuullisuusraportointi muuttuu sääntelyn myötä määrämuotoiseksi eikä juuri jätä tilaa tarinankerronnalle. Olennaisuuden vaatimus myös rajoittaa aiheita, joista vapaaehtoisessa raportoinnissa, tai viestinnässä, voi kertoa.
Tuemme asiakasta löytämään omannäköisensä linjan niin, että lakisääteiset vaatimukset täyttyvät, mutta tilaa jää myös strategian ja liiketoiminnan tarpeiden ketterämmälle tukemiselle ja maineen rakentamiselle ja vahvistamiselle.
Lisäämme asiakkaan ymmärrystä erilaisten sidosryhmien aidosta kohtaamisesta ja kannustamme asiakkaita rehelliseen vuoropuheluun sidosryhmien kanssa. Autamme varmistamaan, että keskustelua käydään olennaisista asioista ja että sidosryhmien näkemykset otetaan huomioon, kun kehitystoimenpiteitä suunnitellaan ja toteutetaan.
Tuemme asiakasta uskottavan ja vaikuttavan, substanssiin perustuvan viestinnän tuottamisessa valituista vastuullisuuden teemoista.
Autamme asiakasta kartoittamaan regulaation vaikutukset toimialaan, koko arvoketjuun ja liiketoiminnan tulevaisuuden edellytyksiin. Lisäämme asiakkaan ymmärrystä tulevista sidosryhmäpaineista ja muutoksista, joihin valmistautuminen on ensiarvoisen tärkeää.
Lisäämme ymmärrystä johdon roolista muutoksen ajurina ja tarjoamme ajatusmalleja, jotka edistävät kokonaisvaltaista, uskottavaa ja vaikuttavuuteen nojaavaa kestävää liiketoimintaa. Teemme läpileikkauksen tavoista toimia konsernitason linjauksista aina tuotteen ja palvelujen tasolle ja arvoketjuun asti.
Käymme läpi vastuullisuuden kentän riskejä ja mahdollisuuksia realistisesti, ymmärrettävästi ja liiketoimintalähtöisesti. Valmennamme ja koulutamme asiakasta paitsi reagoimaan nykyiseen toimintaympäristöön, myös ennakoimaan tulevia vastuullisuuden kehityssuuntia ja trendejä. Varmistamme, että asiakkaalla on ajantasaiset tiedot ja ymmärrys työkaluista vastuullisuustyön priorisointiin, kehittämiseen arviointiin ja siitä raportointiin ja viestintään.
Vastuullisuusstrategian luominen
Liiketoiminta- ja strategialähtöinen kaksoisolennaisuusanalyysi
Tausta-analyysit ja skenaariotyö
Vastuullisuusohjelma, -tavoitteet ja mittarit
Vastuullisuusriskien tunnistaminen ja varautuminen
Muutoksen ymmärtäminen ja johtaminen, transitiosuunnitelmat
Vastuullisuusviestinnän kehittäminen ja toteuttaminen
Vastuullisuusraportit, -esitteet ja -katsaukset
Vastuullisuuteen liittyvät valmennukset ja koulutukset
Miten olemme muuttaneet ajatukset teoiksi? Lue alta olevien linkkien takaa lisää referensseistämme.