Mistä on hyvät kampanjat tehty?

Pöly presidentinvaalien ympärillä on laskenut ja lopputuloksesta on hypätty kivuttomasti päivän politiikan pariin. Puolueissa käy kuitenkin pinnan alla kova kuhina tulevan vaalikimaran tiimoilta. Reilun vuoden aikana edessä on kolmet vaalit: maakuntavaalit lokakuussa, eduskuntavaalit huhtikuussa ja europarlamenttivaalit kesäkuussa.

Presidentinvaalien perusteella suomalainen poliittinen kampanjointi ei herätä kovin suuria tunteita. Ja ei, presidentinvaaleja ei voi verrata muihin vaaleihin – paitsi että kyllä voi, nimenomaan siinä miten kampanjat puhuttelevat ihmisiä ja herättävät tunteita.

Suomessa on viimeksi saatu kampanjalla synnytettyä kansaliike erinomaisesti ajan henkeä ja toimintaympäristöä hyödyntäneellä Tahdon-kampanjalla. Poliittiset kampanjat ovat taas olleet ennemmin kertakäyttöisiä mainoksia äänten keräämiseksi. Jotkut muistavat vielä Kokoomuksen vuoden 2009 Toivotalkoot, mutta nekin ovat pikemminkin vain poliittisen historian harrastajien Trivial Pursuit -illan puheenaihe.

Puolueiden tärkein toiminta on viestintä, eli kommunikaatio ja vuoropuhelu. Visiot maan parantamisesta eivät uppoa äänestäjään, elleivät ne ole selkeästi ja ennen kaikkea kiinnostavasti muotoiltuja. Varsinkin oppositiopuolueiden ainoa työkalu on viestintä, ja silti ihmiset muistavat lähinnä synnytystalkoot ja somen niin sanotun ”vihreän populismin”. Laajasti puhuttelevat opposition visioita konkretisoivat ”vaihtoehtoiset totuudet” ovat olleet harvassa. Insinööri-Suomessa lopputulos tuntuu viestinnässä olevan matkaa tärkeämpi.

Viime presidentinvaaleissa nähtiin muutamia valonpilkahduksia kampanjoinnissa, oleellisimpana Sauli Niinistön herättämä fanikulttuuri. Vastaavaa soisi näkevän myös tulevissa vaaleissa puolueiden ympärillä demokratian toimivuuden kannalta. Puolueiden toivoisikin löytävän itsestään puhuttelevuutta ja tunnetta, jotta politiikan into ja ymmärrys syttyisi myös alle 30-vuotiaissa. Muuten suunta on karu.

Jotta näkisimme tulevaisuudessa vaikuttavampia kampanjoita, kampanjoinnin lähtökohtien on oltava kunnossa. Ohessa muistilista kaikille kampanjoiden suunnittelijoille – niin puolueissa kuin järjestöissäkin.

  1. Tunne ajan henki ja ymmärrä se strategisessa suunnitteluss
  2. Nimeä viestinnälle vastuuhenkilö
  3. Etsi jargonian takaa ihminen
  4. Opettele digitaalinen kampanjointi ja viestintä sidosryhmille sosiaalisessa mediassa
  5. Mobilisoi omat joukot aktiiviseksi fanikulttuuriksi
  6. Valitse viestinnälle teemat ja toista niitä – koko ajan ja joka kanavassa