Miljoonayleisö ja tarinankerronnan tärkein kanava – 5 syytä muistaa aikakauslehdet mediatyössä
Cin cin – vuoden ansioituneimmat aikakausmedioiden jutut ja niiden tekijät on valittu! Tekirin viestintäkonsultti Henna Helnellä oli tänä vuonna kunnia olla tuomaroimassa vuotuisessa Aikakausmedian Editkilpailussa. Tuomaroinnin pohjalta Helne jakaa viisi faktaa aikakausmedioista, jotka viestintää suunnitellessa olisi hyvä muistaa.
Tekirin viestintäkonsultti Henna Helne oli mukana valitsemassa vuoden parasta lifestyle-juttua yleisömediassa sekä parasta juttua asiakasmediassa. Editkilpailu on instituutiona tärkeä mittari aikakausmedioiden vaikuttavuudesta, ja kilpailu on yksi alan tärkeimmistä. Suomessa ilmestyy lähes 3000 aikakauslehteä, ja asukaslukuun suhteutettuna olemme yksi aikakauslehtimarkkinan kärkimaista.
Viestintätoimiston näkökulmasta aikakausmedia on tärkeä äänitorvi yhteiskuntamme ilmiöille ja tarinoille: aikakausbrändejä lukee suurin osa suomalaisista. Se on myös media, jolla on useimmiten aikaa kysyä ne jatkokysymykset, jotka kiireisessä uutiskerronnassa jäävät tekemättä. Mitä muuta eri organisaatioiden viestinnän kannattaisi tietää aikakausmedioista?
5 asiaa, jotka mediaviestintää tekevien kannattaa ymmärtää aikakauslehtimediasta
1. Suomalaiset aikakauslehdet tavoittavat kattavasti suomalaisen kuluttajan: aikakauslehdillä on yhteensä 3,8 miljoonaa yli 15-vuotiasta lukijaa, ja suomalainen lukee keskimäärin viittä eri aikakauslehteä.*
2. Yhden aikakauslehden numeron lukemiseen käytetään keskimäärin 43 minuuttia. Eniten aikaa vietetään naistenlehtien, yleisaikakauslehtien sekä hyvinvointilehtien parissa.* Lukijalla on siis aikaa perehtyä rauhassa sisältöihin.
3. Aikakausmedioiden sisältö syntyy huippuunsa hiotuissa toimituksissa, joissa sisältöjä toimitetaan tiukalla journalistisella seulalla ja ammattitaidolla. Suomen suurimmat aikakauslehtikustantajat ovat Sanoma, Otavamedia ja A-lehdet, joiden lehdet kattavat laajasti eri teemoja ja tavoittavat monipuolisia yleisöjä.
4. Aikakauslehtien tärkeimmät funktiot ovat inspiroituminen, rentoutuminen ja oppiminen. Aikakauslehteä luetaan tyypillisesti useamman kerran – naiset eniten asiakas-, naisten- ja kodinlehtiä, miehet taas asiakas-, uutis-, talous- ja tekniikkalehtiä.*
5. Aikakauslehtijournalismi pohjautuu suurelta osin ihmisiin ja heidän tarinoihinsa. Suurin ero uutisjournalismiin on se, että pidemmissä jutuissa on mahdollisuus kurkistaa asioiden taakse ja pintaa syvemmälle – kysyä ne jatkokysymykset, jotka nopeasti tehdyissä jutuissa saattavat jäädä kysymättä.
Lähde: KMT 2021
Mediaviestinnällä tavoitteena on edistää organisaatioiden viestien kiinnostavuutta journalistisissa medioissa. Aikakausmedioiden mahdollisuudet eri organisaatioiden viestinnälle kasvaa, kun lukijakunta kaipaa yhä monipuolisempia tarinoita.
Tekirillä mediaviestintä on yksi suosituimpia palveluitamme, ja autamme päivittäin eri organisaatioita onnistumaan mediaviestinnässään sekä aikakaus- että uutismedioiden suuntaan näkyvyyden saavuttamisessa.
Mitäpä jos ensi kerralla viestintätoimenpiteitä suunnitellessa pohtisit vaihtoehtona myös aikakausmedioita?
Henna Helne
Viestintäkonsultti