Mediaviestinnän uudet suunnat – haastattelussa Tekirin uusi mediaviestinnän johtava konsultti Niko Vartiainen

Tekirin mediaviestinnän palveluiden kysyntä kasvaa jatkuvasti ja kasvavan palvelualueen tueksi Tekir on nimittänyt Niko Vartiaisen yrityksen ensimmäiseksi mediaviestinnän johtavaksi konsultiksi. Kysyimme Nikolta mediaviestinnän suunnista uuden tehtävän äärellä.  

Tekir on tunnettu yhtenä Suomen parhaista mediaviestinnän toimistoista ja Tekirin osaamiselle on kasvava tarve. Palveluiden kehittämiseksi Tekir on nimittänyt Niko Vartiaisen mediaviestinnän johtavaksi konsultiksi 1.10. alkaen.

Vartiainen on opiskellut historiaa ja journalistiikkaa Jyväskylän yliopistossa ja viimeistelee oikeustieteen maisterin tutkintoaan Helsingin yliopistossa. Ennen Tekiriä hän on työskennellyt toimittajana muun muassa STT:llä ja Helsingin Sanomilla erityisesti talouden ja politiikan teemojen parissa. Lisäksi hän toimittaa muun muassa Kiina-ilmiöt -uutiskirjettä. 
 
Haastattelimme tuoretta johtavaa konsulttia mediaviestinnän ajankohtaisuuksista ja asiakastyön tulevaisuudesta.  

Median murroksesta on puhuttu vuosikaudet, ellei jo kymmenet. Mitä trendejä on nyt havaittavissa?

Uutiskilpailu mediatalojen välillä kiristyy, ja moni mediatalo on taas alkanut panostaa enemmän omaan juttuhankintaan, erityisesti tutkivaan journalismiin. Tämä on selvä muutos vaikkapa edes viiden vuoden takaiseen tilanteeseen. Terävät näkökulmakirjoitukset sekä omat ”penkaisut” ovat mediatalojen keinoja erottua toisistaan. 

Median kanssa työskentelevien organisaatioiden ja eri tahojen onkin hyvä muistaa viestinnällinen varautuminen ja mahdolliset maineriskit. Jos asiat eivät ole sisäisesti linjassa, monenlaiset riskit voivat nykyisessä mediaympäristössä realisoitua tai erilaiset tulkinnat nousta julkiseen keskusteluun. Omaa mediastrategiaa toteuttamalla ja viestinnällisiä riskejä kartoittamalla hyvää mainetta voidaan pitää yllä.

Tutkiva journalismi on saanut uutta pontta, mutta mitä muuta median kanssa työskennellessä on hyvä huomioida? 

Ansaittu media on monen tavoittelemaa, mutta onnistuakseen se tarvitsee aidosti raikkaita näkökulmia. Markkinointihenkinen uutisointi ei kiinnosta ketään. Itse tuotetut oivallukset ja uudet ajatukset sen sijaan herättävät niin toimittajan kuin yleisönkin kiinnostuksen. Ihmisvetoiset kertomukset ja toisaalta ihmisen kokoiset tarinat ovat aina kiinnostavampia kuin korporaatioiden jargon.  
 
Oivallusten lisäksi sävyt ovat mediaviestinnässä tärkeitä. 2020-luku on ollut kaikin tavoin rankka ja kriisitietoisuus sekä -uutisointi ovat vallanneet sekä otsikot että yleisön mielen. Aidoille, positiivisemmille ulostuloille ja näkökulmille on siis tilaa mediassa – kunhan sisällölle on katetta.  

Tehtäväsi on Tekirillä aivan uusi. Mikä Tekirin mediaviestintää ohjaa? 

Median portinvartijuus ja valta luoda agendaa on muuttunut, kun sosiaalisessa mediassa voi päästä itse tai vaikuttajien kautta helpommin esiin omin ehdoin. Kuitenkin ansaitulla medialla on edelleen merkittävä rooli organisaatioiden uskottavuuden rakentamisessa ja ideoiden välittämisessä. 

Viesti on aina uskottavampi, kun siinä on särmää. Brutaali totuudellisuus ohjaa työtämme ja edellytämme asiakkailtamme muutakin kuin helppojen aiheiden kertomista.  
 
Mediatyön pohjana on se, että tarkastelemme asiakkaidemme toimintaa toimittajan silmin. Samalla autamme toimimaan median kanssa. Asiakkaamme saavat meiltä punnittua, journalistisesti perusteltua näkemystä. Strategisesti toteutetulla mediaviestinnällä on aina konkreettinen lisäarvo – hyvä suunnittelu johtaa aina varmemmin saavutettuihin tavoitteisiin ja laajempaan näkyvyyteen.  
 
Johtavana konsulttina luotsaan Tekirillä tätä työtä entistä kokonaisvaltaisemmin. 

Tuomme asiakkaillemme mielenrauhaa yli 35 viestinnän ammattilaisen voimin. Voit tutustua Tekiriin ja eri asiantuntijoihimme täällä.