Kymmenen pistettä ja papukaijan merkki

Intensiiviset raportointiprojektit on saatu päätökseen ja vuosikertomukset ja yritysvastuuraportit julkaistu. Uudet projektit käynnistyvät vasta elokuussa. Miten intohimoisesti raportointiin suhtautuva tiimimme saa aikansa kulumaan näin kesällä? 
 
Hätä ei ole ihan tämännäköinen. Sijoittajaviestinnän ja yritysvastuun tiimoilta on paljon muutakin tehtävää kuin raportointia ja tiivis yhteistyö asiakkaidemme kanssa jatkuu muissa projekteissa. Samalla, kun vuosikertomusprojektien myynti on lähtenyt käyntiin, olemme suunnitelleet alkavaa kautta. Mitkä ovat tulevat teemat ja trendit? Millaisia raportteja haluamme asiakkaiden kanssa tehdä? Näitä miettiessämme kartoitimme kansainvälisiä hyviä esimerkkejä erilaisista ratkaisuista.
 
Vastuullisuuden vaatimuksen kasvu on varmasti voittava trendi, jonka puolesta olemme puhuneet jo vuosikausia. Vastuullisuus ei ole enää erillinen osa-alue, vaan tapa toimia kaikessa liiketoiminnassa. Erinomaisia integroituja raportteja löytyy runsaasti, mutta nostimme kymmenen pisteen arvoiseksi afrikkalaisen viihdealan konsernin, Multichoicen, integroidun raportin.  
 
Multichoicen integroitu raportti kuvaa yrityksen vastuullisuuden olennaisimmat teemat, esittelee teemat eri näkökulmista sekä kertoo vastuullisuustoiminnan lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteista. Vastuullisuuden olennaisimmat teemat konkretisoituvat numeerisina tavoitteina, joista kerrotaan sidosryhmien, toiminta-alueiden ja strategiankin näkökulmasta. Riskienhallinta ja arvonluonti ovat raportissa oleellisessa osassa. Vastuullisuustoiminnan mittareita esitellessä kerrotaan myös edistysaskelista ja erilaisista välitavoitteista. Lisäksi Multichoice on onnistunut tuomaan esille ne vastuullisuusasiat, joihin yritys ja toimiala vielä etsivät vastauksia.  
 
Myös visuaalinen ilme on merkittävä osa antoisaa lukukokemusta, jota raporttien pitäisi tuottaa. Visuaalisuudesta kymmenen pistettä ansaitsee esimerkiksi venäläisen ruoka-alan yrityksen, X5 Retail Groupin, vuoden 2020 vuosikertomus. Graafikkoraati kiittää modernia julkaisua, jossa typografia, värien käyttö ja kuvitus muodostavat ehyen ja mielenkiintoisen kokonaisuuden. Yleisilme on raikas ja sisältö on helppo hahmottaa. Graafit ovat ilmavia ja värimaailmaltaan kauniita. Piirretyt kuvitukselliset infografiikat, jotka maltillisen valokuvien käytön ansiosta nousevat hyvin esiin, herättävät mielenkiinnon.  
 
Raatimme haluaa lisäksi antaa kunniamaininnan Oatlylle vahvan visuaalisen ilmeen ylläpitämisestä kautta viestinnällisen linjan. Jos huumori ja räväkkyys ovat osa brändiä, ei niitä tarvitse unohtaa raportoinninkaan saralla.  
 
Raportointikin on tarinan kerrontaa – tosin sillä erolla, että sisällön on oltava kokonaisuudessaan totta. Raportoinnin lähdeaineisto on yleensä hyvin laaja, joten kertomusta suunnittelevan on löydettävä tarinalleen punainen lanka. Seuraavat kymmenen pistettä annamme johdonmukaiselle tarinalle, jonka kertoi uusiseelantilainen kala- ja äyriäisyritys Sanford. Kertomuksen otsikko on Navigate, ja se vertailee mielenkiintoisesti navigoinnin ja yrityksen luotsaamisen haasteet erityisesti näinä aikoina, jolloin epävarmuustekijät ovat mittavia.  
 
Faktojen lisäksi raporttien teksteiltä edellytetään Tekirin kuuluttamaa brutaalia totuutta. Nämä vaatimukset yleensä täyttyvätkin, mutta usein raporteissa käytetyt kuvat ovat melko siloteltuja ja kaukana todellisuudesta. Kuvakohteet valitaan tarkkaan, paikat siistitään etukäteen ja hyvin puettuja työntekijöitä pyydetään hymyilemään leveästi. Selkeästi aidompaan suuntaan on edennyt Volvo, jonka integroidulle raportille annamme papukaijan merkin. Toimitusjohtajaa ei ole stailattu kuvaa varten, vaan hän istuu arkisissa vaatteissa sohvannurkassa. Valtaosa kuvista esittää Volvon tuotteita liikenteessä ja työmailla, ja koulutukseen keskittyvä henkilö on normaalin vakava.  
 
Valintaraadin tällä kertaa muodostivat Tekirin Tiina-Marjo, LilyElina L. ja Mira.