OAJ: Monikanavainen Kiitos, opettaja -arvostuskampanja

Jos sinun pitäisi nimetä yksi opettaja, jonka tulet aina muistamaan, kenet nimeäisit?

Me kysyimme, ja tunnetut suomalaiset sekä suuri yleisö vastasivat. Syntyi kertomusten kokoelma liikuttavista kannustuksesta riemukkaisiin kohtaamisiin. Opettajilla on ollut suuri merkitys kaikkien pienten ja isojen opinmatkalla. Ilman opettajia emme olisi tässä.

 

Tekirin rooli:

Kampanjastrategia

Konseptisuunnittelu

 Taiteellinen johtaminen

Sisällöntuotanto

Haaste ja tavoite

Tänään moni opettaja on uupunut työssään ja yli puolet heistä on harkinnut alanvaihtoa viimeisen vuoden aikana. Suomessa tutkitusti arvostetaan opettajien tekemää työtä, mutta olemmeko ottaneet heidät itsestäänselvyytenä liian pitkään?

Opettajien työn merkitystä ei ymmärretä, ja positiivisen palautteen puute vaikuttaa työssä jaksamiseen. Arvostustekoja tarvitaan erityisesti päättäjiltä ja työnantajilta, mutta myös suuren yleisön kiitosta tarvitaan.

Kampanjan tavoite oli kasvattavaa opetustyön arvostusta laajasti suomalaisissa. Tekir vastasi kokonaisuuden läpiviennistä konseptisuunnittelusta visuaaliseen ilmeeseen.

Tuotantoyhtiönä toimi Tonto Helsinki ja kampanjan levityksestä vastasi mediatoimisto ToinenPHD.

 

Ratkaisu

Sanoimme kiitos.

Näytimme yhdessä, miten suuri vaikutus opettajien työllä ja ammattitaidolla on ollut siihen, millaisiksi olemme kasvaneet. Pienet kohtaamiset, kehut, turvallisena aikuisena oleminen. Esimerkin näyttäminen, taitojen tunnistaminen. Ohimeneviä hetkiä, joilla on ollut lähtemätön vaikutus elämiimme.

Yksinkertainen luova toteutus oli avain tunteiden herättämiseen, samastumisen vahvistamiseen ja onnistuneeseen yleisön osallistamiseen.

Neljä tunnettua suomalaista kertoi itselleen merkityksellisen kohtaamisen opettajan kanssa ja sanoi kiitos. Jani Toivolan, Seela Sellan, Ina Mikkolan ja Peter Nymanin tarinat toistuivat printissä, televisiomainoksissa ja digimainonnassa.

Kampanjassa toteutettiin myös sisältöyhteistyö Radio Novan kanssa. Radiospottien lisäksi juontajat jakoivat sosiaalisessa mediassa kampanjakonseptin tyyliin omat tarinansa itselleen merkityksellisistä kohtaamisista.

 

Tulokset ja vaikutukset

Vahva, selkeä ja tunteita herättävä luova toteutus oli kampanjan onnistumisen avain. Sanoimme kiitos ja kannustimme yleisöä jakamaan oman muistonsa.

Kertomukset osoittivat, kuinka opettajan työn merkitys voi kiteytyä hyvin pieniinkin hetkiin, joiden tärkeys omassa elämässä näkyy vielä vuosikymmentenkin jälkeen.

Liikuttavien kiitosten ja tarinoiden lisäksi kampanja saavutti merkittäviä tuloksia niin numeroiden kuin tunteiden puolesta.

Kampanja tavoitti sosiaalisessa mediassa 2 miljoonaa suomalaista. 1,8 miljoonaa suomalaista huomasi mainonnan.

Yleisö sisäisti ammattikunnan viestin työn kuormittavuudesta ja haasteista. Kampanja lisäsi onnistuneesti yleisön ymmärrystä ja empatiaa opetusalaa kohtaan.

Tunteet edellä

Kampanja oli erittäin pidetty – yli 1,3 miljoonaa suomalaista piti kampanjasta ja kampanjan onnistumiset olivat kaikilla mittareilla keskiarvoja paremmat.

Ammattiliitto ei ole helpoin mainostettava – #kiitosopettaja –kampanja liikutti myös keskustaoikeistolaisia ryhmiä, joita ammattiliittojen mainonta harvemmin tavoittaa. Opetusalan ammattijärjestö OAJ:hin kohdistuvat positiiviset mielikuvat kasvoivat. Etenkin merkityksellisyys ja luotettavuus vahvistuivat.

Kampanjakasvot olivat pidettyjä, heidät koettiin aidoiksi ja lähestyttäviksi. Monipuolinen vaikuttajapooli koettiin samastuttavaksi.  Aitous, lämminhenkisyys ja lähestyttävyys lisäsivät mainonnan onnistumista.

Kampanja sai ihmiset liikkelle

62 % ihmistä aktivoitui mainonnan seurauksena. Pyysimme tarinoita ja niitä saimme – kampanjan mainonnalla kerättiin satoja tarinoita ja kiitoksia opettajille. Orgaanisten tarinoiden luku sosiaalisen median eri kanavissa on vielä suurempi.

Onnistumisen luvut

76 % piti luovasta toteutuksesta (20 prosenttiyksikköä keskimääräistä korkeampi)
75 % piti mainonnasta (18 prosenttiyksikköä keskimääräistä korkeampi)

57 % huomioarvo
46 % huomio tv-mainonnalle

32 % arvostuksen lisäys opettajien tekemää työtä kohtaan
88 % pitää OAJ:n tekemää työtä tärkeänä

 

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme

initial image
Nico La Fiura

Johtava konsultti, markkinointiviestintä
+358 41 544 2798
nico@tekir.fi