Kelpaisiko sateenvarjo kriisimyrskyn keskellä? PR ja mediatyö auttavat maineenhallinnassa

Kun yrityksellä on tuhat rautaa tulessa, mainetyö jää helposti prioriteettilistan hännille. Mainetyöllä on kuitenkin monia eri hyötyjä, joita ei kannata ylenkatsoa – hyvä maine suojaa yritystä vaikeassakin tilanteessa. 

Aloitin työskentelyn Tekirissä syksyllä 2024, jolloin sain myös ensikosketukseni viestintätoimistomaailmaan. Moni asia toimiston arjessa on kerennyt vajaan vuoden aikana yllättämään – eikä vähimpänä se, kuinka paljon erilaisia viestinnällisiä kriisejä Tekirissä hoidetaan. Asiantuntijamme  työskentelevät viikoittain tunnettujen suomalaisyritysten maineen parissa. Kriisi, oli se sitten iso tai pieni, vaikuttaa aina yrityksen liiketoimintaan, ja kriisiviestintätyöllä on suuri merkitys siinä, miten yritys kriisistä selviää. 

Kriiseistä selviävät parhaiten yritykset, joilla on hyvä maine. Hyvin ja ennakoiden rakennettu maine suojaakin yritystä todella tehokkaasti, ja kriisin vaikutukset jäävät lievemmiksi.

Kriisi iskee syvemmälle, jos yrityksen maine on heikko tai mainetyötä ei ole lainkaan tehty.

Maineen rakentamiseen kannattaa siksi satsata jo ennakoiden: varautuminen on mainetyössä kaiken A ja O. 

PR- ja mediatyö rakentaa mainetta

Mainetyö on yrityksen itsensä määrittämää positiivisista näkyvyyttä, joka vaatii yritykseltä usein pitkäjänteisyyttä, strategisuutta ja aktiivista näkyvyyttä yhteiskunnassa. Sillä ei vain erottauduta kilpailijoista tai kasvateta liiketoimintaa, vaan oman äänen kuuluminen suojaa yritystä tilanteissa, joissa ympäröivää narratiivia on normaalimpaa vaikeampi hallita.

Ei ole yritystä, jonka ei kannattaisi satsata maineensa rakentamiseen. Tehokas keino maineenhallintaan ja varautumiseen on laadukkaasti ja strategisesti tehty PR- ja mediatyö, joka on meillä Tekirissä sydämen asia. Sen avulla yrityksen on mahdollista viestiä selkeästi ja vaikuttavasti itselleen tärkeille asioista, arvoista, tavoitteista ja saavutuksista. Olemalla aktiivisesti esillä yritys viestii tehokkaasti myös asiakkaille, sijoittajille ja työntekijöille.

Näkyvä yritys on kiinnostava yritys

Olemme Tekirissä huomanneet, että monet yritykset kokevat erityisesti kriisin hetkellä, että media on ottanut heidät silmätikukseen. On hyvä ymmärtää median logiikkaa. Media seuraa yhteiskunnan tapahtumia ja tuo luonnollisesti esiin myös negatiivisia kulmia – joilla myös klikkiotsikoita luodaan. Mikäli yritys on rakentanut positiivisten viestien sateenvarjon päänsä päälle, jää mainehaitta usein huomattavasti vähäisemmäksi. 

Tekirissä olen oppinut varautumisen merkityksen. Kriisejä ei voi välttää, mutta niitä on mahdollista hallita. Tekirissä mainetyöstä tehdään juuri asiakkaan näköistä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa onnistua.

Pinja Oksa 
viestinnän suunnittelija

Tekir on kokenut kumppani maineenhallinnan ja kriisiviestinnän kentällä. Tiedämme, että ennakoiva viestintä ja strateginen näkyvyys rakentavat vahvaa mainetta – ja suojaavat silloin, kun myrsky iskee. Tutustu PR- ja mediatyön palveluihimme ja ota yhteyttä.