Same same but different – jääkö yrityksesi tärkein tarina sittenkin pimentoon?

Yllättävän monessa yrityksessä ollaan sokeita oman bisneksen kiinnostavuudelle – niille asioille ja innovatiivisille teoille, joita kannattaisi PR:n ja mediaviestinnän avulla nostaa esiin. Enkä nyt puhu pelkästään kuluttajabrändeistä, vaan liiketoimintojen ilmiöittämisestä myös yritysmarkkinoinnin saralla.

Otsikon termi, josta tulee mieleen 90-lukulaisten lomamatkojen basaarit, on harvinaisen osuva myös kevään 2025 suomalaisessa yritysmaailmassa. Viestintäkonsultoinnin parissa pääsee lähelle liiketoiminnan ydintä ja yritysten johtoryhmien ajatuksia – ja sitä myöten suomalaisyritysten sielunmaisemaa. Lyhykäisyydessään todettakoon, että se voisi tässä ajassa olla uteliaampi, rohkeampi ja kirkkaampi. Taloutemme on verkkaisesti elpymässä, mutta monelle tuntuu riittävän, että bisnes pyörii kuten ennenkin. Uuden innovointi, markkinasta erottautuminen tai minkäänlainen riskinottokyky ovat nyt harvan yrityksen tehtävälistalla.

Sain hetki sitten jututtaa erään suurta menestystä saavuttaneen suomalaisen startupin kaupallista johtajaa. Keskustelu oli kiehtova, sillä kyseinen yritys takoo pian kansainvälistä miljardibisnestä. Miten he onnistuivat? Briljantin liikeidean ohella menestysreseptiin kuuluivat muun muassa tutkimuspohjainen tuote, läpeensä vastuullinen tuoteprosessi, tiimiläisten erilaiset vahvuudet, yhdessä tekeminen ja asiakkaan kuunteleminen herkällä korvalla.

Startup-henkeen kuuluvat myös riskinottokyky, hullunrohkeus, uuden innovointi, sekä tuotteen tai palvelun ilmiöittäminen, eli omasta liiketoiminnasta oivalluttavasti kertominen. Ja nyt pääsemme asian ytimeen.

Ilmiöittämällä erotut joukosta

Olemme Tekirissä huomanneet, että yllättävän monessa yrityksessä ollaan sokeutuneita oman bisneksen kiinnostavuudelle – niille asioille tai teoille, joita todella kannattaisi viestinnällisesti nostaa esiin myös bisneksen kasvattamisen kannalta. Positiivinen näkyvyys kun korreloi usein myös tuloksen kanssa ja saattaa herättää kiinnostusta kansainvälisillä markkinoilla. Tyypillisesti isompien yrityksen ulkoisessa viestinnässä korostuvat vain rajatut liiketoiminta-alueet, vaikka ammennettavaa olisi vaikka ja kuinka.

 

Persoonallisesti näkyvä yritys kiinnostaa tuotteen tai palvelunsa lisäksi myös työpaikkana, sijoituskohteena – sekä median näkökulmasta.

 

Jokaisen organisaation toiminnasta löytyy positiivista ilmiöitettävää, puhuttiinpa sitten työnantajamielikuvasta, vastuullisuudesta, innovaatioista taikka itse tuotteesta tai palvelusta. Kun asioista kerrotaan uudesta, raikkaasta näkökulmasta, myös suurempi määrä asiakkaita kiinnostuu. Eikä nyt puhuta pelkästään kuluttajabrändeistä vaan myös B2B-yritysten liiketoiminnoista.

PR voi suojata mainehaasteilta 

Ilmiöittämällä liiketoimintaansa yritys osallistuu myös valitsemallaan tavalla yhteiskunnalliseen keskusteluun, joka on tärkeämpää kuin koskaan. Usein unohdetaan, että myös ostavat asiakkaat ovat niitä, jotka seuraavat aikaansa, mediaa, yhteiskunnallisia ilmiöitä – ja kiinnostavia yrityksiä.

Hieman yllättäen tämä kaikki liittyy myös meille tekirläisille tuttuun asiaan, maineenhallintaan: onnistunut PR rakentaa suojaavaa muuria yritykselle, kun tuulinen päivä koittaa. Persoonallisesti näkyvä yritys kiinnostaa tuotteen tai palvelunsa lisäksi myös työpaikkana, sijoituskohteena – sekä median näkökulmasta.

Me Tekirissä otamme asiakkaidemme liiketoiminnan ilmiöittämisen vakavasti ja suosittelemme sitä poikkeuksetta lähes jokaisessa asiakaskohtaamisessamme. Sinunkin yrityksestäsi löytyy taatusti kätkettyjä timantteja, ne täytyy vain louhia esille.

Kysy rohkeasti lisää liiketoimintasi ilmiöittämisestä PR- ja mediaviestinnän tiimiltämme!

Henna Helne
viestintäkonsultti, PR ja media

Tekirin PR- ja mediatyö on strategista, ja se nojaa tutkittuun tietoon, ajankohtaiseen keskusteluun ja yhteiskunnallisiin ilmiöihin – yhdistettynä asiakasyrityksen omiin arvoihin. Palvelumme kattavat monipuolisen valikoiman toimenpiteitä aina ansaitun median strategioista luoviin kampanjoihin. Tutustu palveluihimme PR-sivulla ja ota yhteyttä!