
Tulosjulkistus, joka huomataan – parhaat käytännöt viestintään
Alkuvuoden tuloskausi on ohi ja pörssiyhtiöt ovat saaneet raportoitua viime vuoden lukunsa. Nyt onkin sopiva hetki miettiä, miten tulosraportointia ja -viestintää voisi kehittää vuonna 2025 palvelemaan paremmin käyttäjien tarpeita. Tulosjulkistusta tulisi lähestyä kokonaisvaltaisesti – se tarjoaa yhtiöille erinomaisen tilaisuuden tavoittaa keskeiset kohderyhmät.
Hyvin suunniteltu ja toteutettu viestintä tuo tulosjulkistukselle huomattavasti enemmän näkyvyyttä ja voi nostattaa yrityksen profiilia markkinoilla. Tulosjulkistus on oiva mahdollisuus kertoa taloudellisen kehityksen lisäksi myös yhtiön pitkän aikavälin strategian etenemisestä.
Kuinka varmistetaan, että tulosjulkistuksen viestit saavuttavat laajan yleisön? Näitä muutamaa ohjenuoraa seuraamalla listayhtiö voi merkittävästi lisätä tulosjulkistuksen näkyvyyttä ja vaikuttavuutta.
Oleelliset asiat esiin tulostiedotteessa
Tulostiedote on yhtiön ensimmäinen kontaktipinta median ja sijoittajien kanssa. On tärkeää, että tiedote on tiivis ja selkeä, ja olennaiset asiat kerrotaan heti tiedotteen alussa. Näin kiireinen analyytikko, taloustoimittaja tai sijoittaja löytää tarvitsemansa pikaisella silmäyksellä. Jo otsikossa tulisi tuoda esille keskeiset tulokset ja liittää ne yrityksen strategiaan.
Toimitusjohtajan katsaus on viestinnällisesti tulostiedotteen tärkein osuus, josta usein nostetaan suoria sitaatteja median juttuihin. Katsauksessa on siis tärkeää tuoda esiin yhtiön pitkän aikavälin strategiset tavoitteet ja niissä edistyminen.
Oman henkilöstön valjastaminen mukaan tulosviestintään on oiva tapa lisätä tulostiedotteen tavoittavuutta eri sosiaalisen median kanavissa, kuten LinkedInissä.
Mediasuhteiden rakentaminen on pitkäjänteistä työtä ja aloitettava jo ennen tulosjulkistusta, hiljaiset ajat huomioiden. Mediahaastatteluja kannattaa yrittää buukata jo hyvissä ajoin ennen tulosjulkistuspäivää tärkeimpien tiedotusvälineiden kanssa. Haastattelut tarjoavat mahdollisuuden kertoa yhtiön pitkän aikavälin visiosta suurelle yleisölle.
Keskiviikko ja torstai ovat usein vilkkaimpia tulospäiviä Suomessa. Ajoittamalla julkistuksen vähemmän kiireisiin päiviin voi parantaa mahdollisuuksia saada viesteilleen näkyvyyttä mediassa.
Hyödyt irti somesta
Sosiaalisen median hyödyntäminen voi merkittävästi lisätä tulosjulkistuksen saamaa näkyvyyttä. Videoiden ja visuaalisten sisältöjen avulla tavoitetaan sellaiset kohderyhmät, jotka eivät muuten tulosjulkistusta löytäisi. Maksetun näkyvyyden, talousvaikuttajien ja bloggaajien hyödyntäminen on erinomainen keino näkyvyyden maksimoimiseen. Yksityissijoittajat tavoittaa mainiosti myös erinäisten sijoitusryhmien ja keskustelupalstojen kautta. Alustana sosiaalinen media on vuorovaikutteinen, joten on hyvä pitää mielessä, että siellä näkyminen edellyttää myös mahdollisiin kysymyksiin vastaamista.
Oman henkilöstön valjastaminen mukaan tulosviestintään on oiva tapa lisätä tulostiedotteen tavoittavuutta eri sosiaalisen median kanavissa, kuten LinkedInissä. Kynnystä tiedotteen jakamiseen madaltaa valmis, henkilöstölle räätälöity someviestipohja.
Verkkosivut tulosviestinnän tukena
Verkkosivut ovat tärkeä tulosviestinnän kanava, joiden kautta tieto on saatavilla keskitetysti kaikille. Sijoittajasivuilta tulee löytyä nopealla silmäyksellä etusivulta kaikki tulosjulkistukseen liittyvät materiaalit. On tärkeää varmistaa, että materiaalit ovat saatavilla verkkosivuilla mahdollisimman pian julkistuksen jälkeen. Verkkosivuja kannattaa kuitenkin hyödyntää muillakin tavoilla kuin vain raporttiarkistona: sinne voi lisätä tuloksen avainviestit, toimitusjohtajan haastatteluvideon, Q&A:n tai muita täydentäviä materiaaleja.
Tiia Tikkanen
viestintäkonsultti, talous- ja sijoittajaviestintä
Sini Nelimarkka
viestintäkonsultti, talous- ja sijoittajaviestintä
Lisää vinkkejä tai tukea toteutukseen? Tekirin talous- ja sijoittajaviestinnän osaajat auttavat pörssiyhtiöitä saamaan näkyvyyttä viesteilleen. Lue lisää Talous- ja sijoittajaviestintä -sivultamme ja ota yhteyttä!