Kun yhdeksänvuotias tyttäreni kysyi kaksi viikkoa sitten minulta Särkänniemen delfiinikohusta, kysyin tietysti ensimmäiseksi, mistä hän oli kohusta kuullut. – Roni Backin videolta, hän sanoi.
Hidastetaanpa hieman: Roni Back on 22-vuotias kauppatieteilijä ja tubettaja, YouTube-videoiden tekijä. Viimeisen vuoden aikana Roni on noussut aivan käsittämättömän suureen suosioon ja tällä hetkellä hänen kanavaansa tilaa 145 000 ihmistä. Käytännössä luku tarkoittaa sitä, että nuo 145 000 ihmistä saavat tiedon joka kerta, kun Roni tekee uuden videon.
Eräs Ronin videomuodoista on RTG Uutiset -nimeä kantava uutislähetys. Videomuotoiset uutiset eivät ole journalismia tai lähdekritiikkiä nähneetkään, mutta viesti menee perille: sadat tuhannet kohderyhmän edustajat katsovat Ronin kanavaa viikoittain.
Entäpä mitä tapahtuu perinteisen median puolella? Viimeisimmän aivopierun päästi Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola Sanomalehtien liiton tilaisuudessa elokuun lopussa:
– Nyt eletään kilpikonnavaihetta. Runsaan kymmenen vuoden päästä tiedämme, miten käy. Painotan hengissä selviytymistä sen sijaan, että innovoitaisiin paljon. Ne, jotka ovat pystyssä kymmenen vuoden päästä, pystyvät kopiomaan parhaat käytännöt.
Ennen kuin mennään Mervolan kommenttiin tarkemmin, vilkaistaan mitä kuuluu Roni Backin veljelle Miklulle. Myös Miklulla on oma YouTube-kanava, jota tilaa reilut 50 000 nuorta. Kanavan katselumäärät ovat kasvaneet 700 000 kuukausittaisesta katselusta neljään miljoonaan kuukausittaiseen katselukertaan vain kahdessa kuukaudessa. Samassa ajassa tilaajia on tullut parikymmentätuhatta lisää.
Nyt kun laitamme rinnakkain Mervolan kilpikonnalausunnon ja Miklun kanavan kasvuvauhdin, ei tarvitse olla ydinfyysikko tajutakseen kumpi voittaa pelin.
Mielenkiintoisinta tässä on tietysti se, että nämä tubettajat ja heidän yleisönsä siirtyvät aivan pian työelämään. Tubekoukussa oleva tyttäreni hankkii ensimmäisen kesätyöpaikan muutaman vuoden sisällä ja hankkiutuu todennäköisesti oikeisiin palkkatöihin pian sen jälkeen, kun Mervolan kymmenen vuoden kilpikonnavaihe on päättynyt.
Lienee sanomattakin selvää, että kymmenen vuotta piilotellut mediakonserni sisältöineen on tubessa kasvaneen teinin silmissä paljon epäkiinnostavampi kuin tubeuutisia tekevä Roni ja hänen veljensä Miklu.