Tekir selvitti mistä kriisit syntyvät – taustalta paljastui erityisesti yksi ilmeinen syy

Organisaatio voi ajautua mainekriiseihin monista eri syistä. Tekirin tutkimuksen mukaan todennäköisimmin mainekriisin aiheuttavat puutteet laadussa tai prosesseissa.

Viestintätoimisto Tekir selvitti mainekriisien juurisyitä. Tutkimuksessa käytiin läpi 222 kriisiviestintätoimeksiantoa vuosilta 2019–2025. Kriisit jaoteltiin ne aiheuttaneiden tekijöiden mukaan kahdeksaan eri kategoriaan, joita olivat esimerkiksi toimintaympäristön äkillinen muutos, laadun tai prosessien ongelmat, henkilöstön asiaton tai rikollinen toiminta sekä ympäristövastuun kyseenalaistaminen.

Yli viidennes kriiseistä syntyi laadun sekä prosessien ongelmista.

”Tyypillisesti nämä tilanteet heijastuvat suoraan asiakkaiden ja suuren yleisön arkeen, joten on varsin ymmärrettävää, että huomio voi olla rajua ja kielteistä”, johtava konsultti Tuukka Hetemäki toteaa.

Myös toimintaympäristön äkillinen muutos ajoi organisaatioita vaikeisiin viestintätilanteisiin aiheuttaen noin 18 prosenttia aineiston kriiseistä. Viimeisten vuosien aikana yhteiskuntaa on haastanut niin koronapandemia kuin Venäjän Ukrainassa aloittama hyökkäyssota, ja poikkeukselliset tapahtumat näkyivät vahvasti myös Tekirin tutkimuksessa.

Kriisin taustasyyn todennäköisyys ei kuitenkaan ole suoraan yhteydessä sen vahingollisuuden kanssa. Esimerkiksi aineistossa verrattain harvinaiset kyberturvaongelmat toivat Tekirille tarkastelujakson vaativimmat toimeksiannot.

Tutkimuksen pohjalta voidaan myös todeta, että mikään toimiala ei ole immuuni kriisitilanteille. Tietyt toimialat, kuten sosiaali- ja terveysala sekä finanssiala, ovat kuitenkin erityisen kriisiherkkiä.

Tekirin kriisiviestinnän ja varautumisen johtava konsultti Tuukka Hetemäki on ollut 15 vuoden uransa aikana mukana sadoissa kriisiviestinnän tapauksissa, joista merkittävä osa on näkynyt julkisuudessa. Hetemäen mukaan valtaosa kriiseistä on ennakoitavissa.

”Meidän pöydällemme päätyvät tyypillisesti mainenäkökulmasta erityisen hankalat tilanteet. Valtaosassa niistä syyt palautuvat organisaation omaan toimintaan ja kulttuuriin, merkittävä osa kytevistä tilanteista oli myös tunnistettavissa varhaisessa vaiheessa. Mitä aikaisemmin ongelmiin tarttuu, sitä paremmin niihin myös pystyy vaikuttamaan.”

Tekirin kriisiviestintätutkimuksen yhteenveto

Tekir on Suomen johtava maineenhallinnan ja kriisiviestinnän osaaja. Meillä on vuosien kokemus erilaisten organisaatioiden ylimmän johdon ja viestinnän tukemisesta mainekriiseissä ja varautumisessa. Tunnemme mistä ja miten erilaiset kriisit syntyvät ja miten niihin on mahdollista vaikuttaa. Tutustu kriisiviestinnän ja varautumisen palveluihimme ja ota yhteyttä.