Pitkän linjan yritysjohtaja ja hallitusammattilainen Lauri Ratia Tekirin neuvonantajaksi
Muutosjohtamisen ja liike-elämän kokenut asiantuntija, teollisuusneuvos Lauri Ratia on nimitetty Tekirin neuvonantajaksi. Ratia vahvistaa neuvonantajiemme verkostoa erityisesti vaativien muutoshankkeiden läpiviemisessä ja tuo asiakkaidemme käyttöön vahvaa osaamista ja kokemusta suomalaisen yritysmaailman huipulta.
Ratia tunnetaan erityisesti hänen työstään suurten muutoshankkeiden parissa. Hän on toiminut avainroolissa merkittävissä transformaatioissa, joista tunnetuimpia ovat Turun Telakka, Terrafame ja Stockmann. Näissä saaduista kokemuksista ja opeista Ratia ja Harri Saukkomaa ovat kirjoittaneet syyskuussa 2024 Otavan julkaiseman kirjan Pelastaja. Ratia on tehnyt pitkän uran eri yritysten johtotehtävissä muun muassa Nokialla, Koneella ja Lohja Ruduksen toimitusjohtajana. Hän on toiminut myös pääomasijoittajana.
Tekirin asiakkaille Ratia tuo ainutlaatuista näkemystä ja kokemusta suurten muutoshankkeiden johtamisesta sekä yritysmaailman murroksista.
”On hienoa saada Laurin kaltainen kokenut asiantuntija osaksi tiimiämme. Hänen osaamisensa ja kokemuksensa tuovat asiakkaillemme uusia näkökulmia ja konkreettista tukea muutoksen toteuttamiseen. Uskomme, että hänen panoksensa auttaa asiakkaitamme menestymään jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä,” Tekirin toimitusjohtaja Riikka Kouhi iloitsee.
Onnistunut muutoshanke vaatii näkemystä ja selkeää projektin johtamista
Kuten tunnettua, vain noin neljäsosa transformaatioista onnistuu. Ratian mukaan tämä on usein monen tekijän summa, mutta yleensä onnistuminen jää kiinni siitä, että taustalla olevia hankkeita ja suunnitelmia ei saada toteutettua. Muutoshankkeilla on vaara jäädä kesken tai hajota, sillä organisaatioissa on usein sisäänrakennettu pyrkimys palata totuttuun – muutos tekee kipeää.
”Johtajan pitää uskaltaa olla aito “hän” eikä kukaan muu. Täytyy pystyä näyttämään myös päätöksentekoon liittyvät vaikeudet. Usein esiin nousee kysymyksiä, jotka liittyvät tunteisiin. Ihmisten tunteet ovat aitoja ja tosia, ja ne pitää ottaa huomioon. Tämän hyväksyminen ja ymmärtäminen auttaa isoissa muutosprosesseissa eteenpäin, jotta saadaan organisaatio tulevaisuudessa toimimaan samaan suuntaan,” Ratia summaa.
Muutoshankkeiden onnistumiseen Ratia jakaa kolme oppia:
- Ole käytettävissä. Mediaa kiinnostavat etenkin sellaiset muutoshankkeet, joilla on suurta merkitystä – joko paikallisesti, alueellisesti tai valtakunnallisesti.
- Muista läpinäkyvyys. Kerro avoimesti yrityksen muutosprosessien etenemisestä, etenkin silloin, kun ne ovat yleistä mielenkiintoa herättäviä.
- Älä pelkää mediaa. Hankkeiden edetessä on tärkeää vastata mediaa askarruttaviin kysymyksiin.
Viestinnällä on aivan erityisen suuri merkitys isojen muutoshankkeiden läpiviennissä. Jo alkuvaiheessa on keskeistä määritellä yhteinen tahtotila, visio ja missio, sekä yhtiön arvot. Näiden pohjalta yhtiön pitää viestiä jatkuvasti ja säännöllisesti.
”Minulla on vakaa uskomus, että ketään ei voi viestittää hengiltä. Johdon pitää pukea yksinkertaiseen ja ymmärrettävään muotoon se tahtotila, johon halutaan suunnata. Kaikkien pitää olla tietoisia siitä, mihin mennään ja missä mennään, muuten kone rupeaa yskimään. Erityisesti muutostilanteissa on keskeistä hoitaa ensin sisäinen viestintä, sen jälkeen voidaan sitten puhua myös organisaation ulkopuolelle,” Ratia summaa.
Toivotamme Laurin lämpimästi tervetulleeksi Tekiriin!
Laurin ja muiden neuvonantajiemme asiantuntemus on asiakkaidemme käytettävissä erilaisiin projekteihin ja muutoshankkeisiin. Voit tutustua Lauriin ja muihin tekirläisiin Ihmiset-sivulla. Kaipaatko tukea muutostilanteisiin? Ole yhteydessä johtamisen ja muutoksen ammattilaisiimme Johtaminen ja muutos -sivultamme.