Iltapäivälehtien otsikoinnin taivastelu kuuluu osin samaan sarjaan kuin suomalaisen suodatinkahvin makuprofiilin nälviminen. Jos kyse on ominaisuudesta, on tarpeetonta puhua virheestä.
Hektinen internetaikamme on kuitenkin johtanut siihen, että nyt toimituksissa todella tiedetään mitkä otsikot kutsuvat meidät lukemaan. Samalla myös journalistien ohjeiden kohtaa 15 (otsikolle on löydyttävä sisällöstä kate) on ruvettu tulkitsemaan ajoittain hieman luovasti.
Ihmismieli on nimittäin loppumattoman utelias, minkä myös mediatalojen analytiikka näyttää tunnistaneen. Niinpä otsikot ovatkin nykyään hieman Alias-seurapelin selityksiä muistuttavia arvoituksia, joissa tarkoituksellisen hämärän varaan jätetään leipätekstistä mahdollisesti löytyvä yllätys tai dramaattinen käännekohta. Näin voisi ainakin päätellä tästä sattumanvaraisesta kokoelmasta toisen suuren iltapäivälehden otsikoita.
- Varakas pariskunta saapui risteilylle – sitten buffetissa alkoi tapahtua (13.11.2019)
- Japanilainen karhu nappasi pitkän kepin – sitten tapahtui jotain ihmeellistä (18.11.2019)
- Pariskunta osti omakotitalon, asensi ilmalämpöpumpun ja koneellisen ilmanvaihdon – sitten kaikki meni pieleen (17.2.2020)
- IS ampui 21 kilon megajytkyraketin: 2 minuutin räiske jätti jälkeensä käsittämättömän roskavuoren – sitten tapahtui jotain odottamatonta (31.12.2019)
- Ensin Lempäälässä roihusi kannabiskasvattamo, sitten parin kilometrin päässä tapahtui epäilty tuhotyö (13.1.2020)
- Laukaan villinaudat olivat jo kävelemässä aitaukseen, sitten tapahtui jotakin odottamatonta – suurriistayhdyshenkilö: ”En oikein tykännyt” (23.8.2019)
- Nainen laittoi sängyn myyntiin nettikirppikselle – sitten kilahti vieraalta mieheltä epäilyttävä viesti (21.11.2019)
- Umpihumalainen asiakas vonkasi taksissa, sitten kuski pimahti – taksikuskit ja poliisi kertovat pikkujoulujen ylilyönneistä (23.11.2019)
- Sometähti Miisa huomasi poikaystävänsä käytöksessä yhtäkkiä muutoksen – sitten totuus lävähti päin kasvoja: ”Oon itkenyt enemmän kuin vuosiin” (29.12.2019)
- Nainen pani hääpukunsa myyntiin, ostaja löytyi heti – sitten puheet muuttuivat oudoiksi (3.12.2019)
Otsikon tehtävänä on myydä juttu lukijalle. Tarkoituksellinen epämääräisyys näyttää käyvän hyvin kaupaksi. Moni edellä listatuista jutuista keikkui iltapäivälehden avatuimpien juttujen listalla kärkipäässä.
Tuukka Hetemäki
Johtava asiantuntija