Tänä vuonna päätin Nordic Business Forumissa unohtaa hetkeksi some-fiidin, verkostoitumisen ja myynnin ja keskittyä sisältöihin. Samanlaisia ajatuksia nousi esille myös tapahtuman puheenvuoroissa: kaiken pöhinän keskellä puhuttiin tarinoista, keskittymisestä ja flow-tilasta.
”Sinne pitää laittaa tyypit, jotka osaa myydä”, sanoin taannoin esimiehelleni, kun vuosittainen Nordic Business Forum -arvonta työpaikallamme käynnistyi.
Vuonna 2016 taktiikkani oli hankkia mahdollisimman paljon tapaamisia mobiilibuukkauspalvelu Brellan avulla. Tapaamiset olivat hyviä ja laadukkaita, mutta ei Pohjoismaiden suurin business-tapahtuma sittenkään ole myyntiä varten.
Eikä välttämättä verkostoitumistakaan, vaikka tuhansien kävijöiden joukosta kannattaakin seisahtua välillä vieraaseen pöytään juttua iskemään.
Nordic Business Forumin tärkein anti on ajattelulle tuottama lisäarvo. Sen takia valmistauduin tämän vuoden seminaariin erityisellä huolellisuudella, mutta asetin kuitenkin vain kaksi sääntöä.
1) Kun lavalla on puhuja, kännykkää ei räplätä.
2) Kun lavalla on puhuja, kynä sauhuaa.
Tapahtumassa jaettavat perinteiset paperiset muistilehtiöt ovat kovinta valuuttaa, varsinkin jos niitä osaa hyödyntää tapahtumassa fiksusti. Kun lauteille nousevat maailman kovimmat puhujat, ei Twitter- tai Facebook-fiidissä taatusti tapahdu mitään niin kiinnostavaa samaan aikaan.
Listasin kolme omaa havaintoani seminaarin puheenvuoroista:
1. Yrityksen arvo on tarinan ja numeroiden summa
Myös ennakkoluulot kannatti jättää narikkaan. Etukäteen hirvitti newyorkilaisen finanssigurun ja valuaatioprofessori Aswath Damodaran puheenvuoro yrityksen arvonmäärityksestä, mutta 25 minuutin puheenvuoron aikana mies selvitti valuaation merkityksen niin maanläheisesti, että tyhmempikin tajusi, mistä on kysymys.
Jos esityksen summaisi pikavauhtia yhteen, yrityksen arvo muodostuu aina kahdesta asiasta: tarinasta ja numeroista. Mitä nuorempi yritys, sen isompi on tarinan merkitys ja mitä vanhempi firma, sitä enemmän peliä pelataan numeroilla. Esimerkkinä professori Damodaran käytti Uberia. Damodaran arvonmääritys Uberista oli kuusi biljoonaa dollaria, mutta kuultuaan yrityksen perustajan suusta yhtiön tarinan ja suunnitelman taksiyhtiöstä logistiikkafirmaksi, muuttui valuaatioarvo lähes kymmenkertaiseksi.
2. ”Emme voi olla aina online-tilassa”
Hinta Performancen tutkimusjohtaja James Hewitt niittasi esityksessään yhteen kestävyysharjoittelun sekä tietotyön. Hewittin mukaan emme juuri koskaan keskity, emme juuri koskaan lepää emmekä voi jatkuvasti olla online-tilassa. Fokuksen puutteeseen auttaa kolmiportainen itsensä tutkiskelu ja työpäivän jakaminen tehokkaaseen työskentelyyn, lepoon ja työvaiheiden välissä siirtymiseen. Tehokkaaseen työhön auttaa esimerkiksi 25 minuutin fokusoitu työ ja viiden minuutin paussi ja lepoon luonnon helmassa kävely. Vaikein pala on työvaiheiden siirtymiseen väliin jäävä pseudotyö, johon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
Hewittin mukaan kognitiivinen suorittaminen voi vaihdella jopa 20 prosenttia päivän mittaan ja parhaan tuloksen saa selvittämällä oman rytminsä. Oletko siis yökukkuja vai aamuvirkku? Kaikkien ei tarvitse painottua samaan muodikkaaseen ultra-aikaisten herääjien rytmiin, jollaisesta paljon nykyään puhutaan.
3. Flow-tila on avain onnistumiseen
Toisen seminaaripäivän lämmittelyosuudesta ennen Yhdysvaltojen entistä presidenttiä Barack Obamaa vastasi amerikkalainen journalisti ja kirjailija Steven Kotler. Puheen keskiössä oli flow-tila, johon jokaisen työpaikan pitäisi kannustaa ja tarjota mahdollisuus, sillä flow-tilassa työteho kasvaa jopa satoja prosentteja. Flown hakemiseen parhaita lääkkeitä on keskittynyt työnteko, joka on nykyisissä yhteisöissä usein mahdotonta.
Lisäksi Kotler puhui asioiden kiihtymisen nopeudesta ja otti esimerkiksi Mooren lain, jota voidaan soveltaa paitsi mikroprosessoreiden kehittymistehoon, myös lähes kaikkeen muuhun digitaaliseen kehitykseen. Se, mitä pystymme tekemään esimerkiksi 3D-tulostimilla tänä päivänä, on todennäköisesti vaatimatonta siihen verrattuna, mihin teknologia kehittyy viidessä vuodessa.
Nordic Business Forum 2019 järjestetään 9–10.2019 ja pääpuhujiksi on kiinnitetty muun muassa näyttelijä George Clooney sekä Applen toinen perustaja Steve Wozniak.