Hyvä hallitus pitää maineenhallinnan agendalla jatkuvasti, ei vain kriisin hetkellä

Yrityksen maine ei ole pelkkää brändin näkyvyyttä. Se on pitkäjänteisen työn, vastuullisten valintojen ja jatkuvan vuoropuhelun tulos.   

Työssäni yritysten johtajien ja hallitusten sparraajana keskustelemme usein siitä, miten vaikeassa tilanteessa voidaan suojata mainetta ja säilyttää sidosryhmien luottamus. Ulkopuolinen näkemys on tällöin kullanarvoinen. Jään kuitenkin usein pohtimaan, miten moni näistä tiukoista paikoista olisi voitu ehkäistä ajoissa? 

Puutarhanhoito ei ole vahvuuksiani, mutta vaativia viestinnällisiä tilanteita olen hoitanut sitäkin enemmän. Mainetta voi verrata puutarhaan: se kasvaa hitaasti, vaatii jatkuvaa hoivaa ja voi tuhoutua hetkessä, jos sitä ei vaali. Hyvä maine syntyy pienistä teoista ja säännöllisestä “kastelusta”: viestinnästä, vastuullisesta toiminnasta ja avoimesta vuoropuhelusta. Kriisit ovat kuin myrskyjä, jotka koettelevat juurien vahvuutta: jos perusta on kunnossa, maine kestää myös paineen. 

Maine ei kuitenkaan synny vain organisaation teoista. Se muodostuu sidosryhmien kokemuksista, tulkinnoista ja uskomuksista. Siihen vaikuttavat hyvä hallintotapa, organisaation johto, innovaatiot, vuorovaikutus sidosryhmien kanssa, tuotteet ja palvelut, työpaikan kulttuuri, vastuullinen toiminta ja taloudellinen vakaus. Organisaatio voi johtaa mainettaan – mutta ei omistaa sitä.

 

Maine syntyy luottamuksesta: se ansaitaan toiminnan ja proaktiivisen viestinnän kautta.

 

Tekirin selvityksen mukaan yli 80 prosenttia mainekriiseistä on sisäsyntyisiä: ne kumpuavat usein laadun ja prosessien ongelmista, mutta myös toimintaympäristön äkilliset muutokset voivat ajaa yrityksen ahtaalle. Useimmat kriisit ovat kuitenkin ennakoitavissa, ja niihin kannattaa varautua ajoissa.  

HALLITUKSEN ROOLI MAINEEN RAKENTAJANA 

Maine syntyy luottamuksesta: se ansaitaan toiminnan ja proaktiivisen viestinnän kautta. Päivittäisen työn ja viestinnän johtaminen kuuluu toimivalle johdolle, mutta maine on mitä suurimmassa määrin myös hallituksen asia.  

Hallitus hyväksyy strategian ja arvopohjan, jotka määrittävät maineen perustan. Maineenhallinta on osa riskienhallintaa ja vastuullisuusstrategiaa, ja hallituksen tehtävänä on varmistaa, että sanat ja teot vastaavat toisiaan. 

Hallituksen on arvioitava päätöksiä myös maineen näkökulmasta: 

  • Rakentaako valittu toimitusjohtaja luottamusta keskeisiin sidosryhmiin? Käyttääkö hän siihen riittävästi aikaa? 
  • Onko johtoryhmällä kyky toimia paineen alla ja johtaa kriisiä uskottavasti? 
  • Vastaavatko strategiset valinnat organisaation riskitoleranssia ja arvoja? 

Kriisitilanteessa hallitus on viimekätinen vastuunkantaja. Se päättää johdon jatkosta, linjaa viestinnän periaatteet ja tukee operatiivista johtoa tilanteen hoitamisessa. Tällöin ratkaisevia ovat avoimuus, nopea reagointi ja arvoihin nojaava päätöksenteko.

Hyvä hallitus ei käsittele mainetta projektina tai vain kriisien yhteydessä. Se pitää mainenäkökohdat kiinteänä osana strategiaa, riskienhallintaa ja toimitusjohtajan arviointia – joka kokouksessa, ei vain poikkeustilanteissa.

Johanna Henttonen
johtaja
 

Tekir on kokenut kumppani maineenhallinnan ja kriisiviestinnän kentällä. Tiedämme, että ennakoiva viestintä ja strateginen näkyvyys rakentavat vahvaa mainetta – ja suojaavat silloinkin, kun myrsky iskee. Tutustu asiantuntijoihimme Ihmiset-sivulla ja ota yhteyttä.