PR-tekemisessä tarvitaan tiedonjanoa ja rohkeutta – mikä tekee Tekiristä erottuvan PR-toimiston?

Luova ideointi vaatii tiedonjanoa, eli jatkuvaa uteliaisuutta ja kiinnostusta yhteiskuntaa kohtaan ja hereillä oloa siitä, mitä maailmassa tapahtuu. Jotta viesti on vaikuttava, tarvitaan myös rohkeutta. PR-toimistossa lähtökohta onnistuneelle PR-viestinnälle on laadukkaasti toteutettu mediaviestintä. Tekirin tavassa tehdä PR:ää erottuu vahva toimialaymmärrys, strategisuus ja kyky ilmiöittää asiakkaan liiketoimintaa. Kirjoituksessani listaan kolme asiaa, jotka tekevät Tekiristä erottuvan toimiston tällä kentällä. 

Mikä tekee Tekiristä erottuvan PR-toimiston?

Otsikkoa lukiessa kulmakarvasi saattavat kohota yllätyksestä: onko Tekir myös PR-toimisto? Eikös Tekir ole Suomen tunnetuin kriisiviestintätoimisto? Kyllä muistat oikein, Tekirissä kriisiviestintä on vahvasti osa DNA:tamme sekä historiaamme ja näin ollen keskeinen osa toimistomme arkea. Tekir on kuitenkin myös PR-toimisto, jossa PR- ja mediatyö on vahvasti sidoksissa ydinosaamiseemme – maineenhallintaan.

Kuten kollegani Pinja Oksa omassa kirjoituksessaan hyvin kiteytti: tehokas keino maineenhallintaan ja varautumiseen on laadukkaasti ja strategisesti tehty PR- ja mediatyö. Yrityksen oman äänen kuuluminen ja positiivisten viestien näkyminen suojaavat mainekriisin sattuessa.  

Jos Tekir ei ole sinulle vielä PR-toimistona tuttu, niin alta voit lukea kolme asiaa, jotka tekevät meistä erottuvan PR-kentällä:

1. Johtava asema kriisiviestinnässä ja kokemus sadoista mainekriiseistä

Sekä PR-konseptoinnissa että luovissa PR-kampanjoissa varautumisviestintä on tärkeää pitää mukana aina suunnittelun alkumetreistä julkaisuun saakka. Pienimmillään se voi tarkoittaa Q&A:n tekemistä, mutta joskus tarvitaan myös strategisesti tuotettu kriisiviestintäsuunnitelma kampanjan ympärille.

Tekirissä olemme nähneet lukuisia tilanteita, joissa mainehaitalta olisi voinut välttyä johdonmukaisella varautumisella, jossa roolit ja viestit ovat selkeitä. Kriisiviestinnän ja varautumisen johtava konsulttimme Tuukka Hetemäki kertoi syyskuussa 2025 Talouselämälle, että suurin osa mainekriiseistä on sellaisia, jotka palautuvat organisaatio omaan toimintaan ja ovat myös jollain lailla ennakoitavissa ja tunnistettavissa. Tämä kävi ilmi, kun selvitimme mistä kriisit syntyvät – aineistona oma 222 kriisiviestintätoimeksiannon aineisto vuodesta 2019 lähtien. 

Rohkeuden ja tiedonjanon lisäksi laadukkaasti toteutettu mediaviestintä on lähtökohta onnistuneelle PR-viestinnälle.

2. Syvä ymmärrys median toimintatavoista 

Tekirin erottaa muista PR-toimistoista kykymme strategiseen ajatteluun ja sen valjastaminen luovuudeksi, jolla ei vain vahvisteta asiakkaan brändiä vaan myös kasvatetaan liiketoimintaa. PR-työssämme tarinallistaminen tapahtuu nojaten tutkittuun ja ajankohtaiseen tietoon sekä ilmiöihin. Tarinallistamisen avulla yrityksen toiminta, tuotteet ja viestit tehdään helpommin ymmärrettäviksi. Tunteita herättävä ja mieleenpainuva viestintä rakentaa vahvemman sidoksen yrityksen ja kohderyhmien välille.  

Lisäksi tarina voidaan kehystää kiinnostaviksi ja laajemmiksi kokonaisuuksiksi ilmiöittämisen avulla, jossa yleisölle synnytetään oivalluksia. Parhaimmassa tapauksessa PR-toimenpiteillä yhteiskunnalliseen keskusteluun saadaan esiin aihe tai ratkaisu, jolla tehdään aidosti muutosta yhteiskuntaan. Vaikka projekti olisi jo kauan aikaa sitten päättynyt, voi vaikuttava ja merkittävä PR-teko kantaa hedelmää, kasvattaa yrityksen liiketoimintaa ja vahvistaa brändiä vielä vuosien jälkeenkin.  

PR:ssä minua on aina kiehtonutkin, kuinka yleisölle usein tuntemattomista, yhteiskunnallisesti vaietusta ja vaikeasti ymmärrettävistä aiheista luodaan ajankohtaisia ja vaikuttavia puheenaiheita, joilla on uutisarvoa. On innostavaa oivaltaa asiakkaan liiketoiminnan ytimestä näkökulma, joka tarjoaa keinon kasvattaa näkyvyyttä ansaitussa mediassa ja sitä kautta vahvistaa positiivista mielikuvaa ihmisten mielissä. 

Tekirissä ajattelemme myös, ettei onnistunut PR-viestintä koostu vain hyvin kiteytetyistä ydinviesteistä tai kampanjasloganeista. Rohkeuden ja tiedonjanon lisäksi laadukkaasti toteutettu mediaviestintä on tärkein äänitorvi onnistuneelle PR-viestinnälle. Minulla on ollut ilo työskennellä toimittajataustaisten viestintäkonsulttiemme kanssa ja syventää ymmärrystäni median toimintatavoista. Meillä on erinomaiset suhteet toimituksiin ja tunnemme suomalaisen mediakentän laajasti aina valtakunnallisista toimituksista pieniin paikallistoimijoihin. Vahvan mediataustan lisäksi talossamme työskentelee laaja joukko ihmisiä niin mainostoimistoista kuin yhteiskunnallisilta aloilta.  

3. Valmennusosaaminen

PR-toimistona erotumme vahvalla valmennusosaamisellamme. Valmennamme asiakkaitamme niin esiintymisessä, mediahaastatteluissa kuin kriisiviestinnässäkin. Valmentajana palkitsevinta on nähdä tilanteita, joissa asiakas saa oivalluksia omasta esiintymisestään sekä rohkeutta ja itsevarmuutta toimia median kanssa sekä haastattelutilanteissa. Autamme sanoittamaan vaikeita aiheita ja ilmiöitä selkeästi ymmärrettäväksi viesteiksi, joissa ei keskitytä vain niiden sanoitukseen ja muotoiluun, vaan myös sisältöön. Näin viesti ei jää epäselväksi.

Rohkeus ja tiedonjano ovat PR-ammattilaisen tärkeimpiä työkaluja 

Valmistuttuani viestinnän opinnoista Tampereen yliopistosta olin hieman hukassa sen suhteen, mihin viestinnän osa-alueeseen haluaisin erikoistua. Myös markkinointi kiinnosti – olinhan opiskellut sitä sivuaineena. Työelämässä olen saanut ilokseni huomata saavani toteuttaa näitä molempia. 

Pääsin sukeltamaan syvälle PR:ään työskennellessäni start up -yrityksessä, jossa vastasin sen näkyvyydestä ansaitussa mediassa. Hurahdin täysin onnistumisen tunteeseen, joka syntyy, kun toimittaja puhelimen päässä kertoo kiinnostuvansa juttuaiheesta ja haluaisi tehdä haastattelun. PR- ja mediatyössä vetää puoleensa työn monipuolisuus, jossa rakennetaan verkostoja, ylläpidetään suhteita mediaan, koordinoidaan laajoja kokonaisuuksia sekä ideoidaan ja sparrataan erilaisia juttukulmia ja kampanjoita asiakkaille.  

Olen kiitollinen start up -yrityksestä saamiini oppeihin mediatyöstä, joita kannan mukanani Tekirin arjessa tänäkin päivänä: rohkeus, drive ja pelottomuus. Tiedän – joku saattaisi kutsua tätä “pöhinäksi”, mutta itselleni tällainen pöhinä antoi juuri sopivan sysäyksen sille, että innostuin PR- ja mediaviestinnästä ja kasvoin itse PR-tekijänä. Tänä päivänä saan olla luomassa asiakkaillemme innovatiivisia ansaitun median strategioita ja auttaa organisaatioita näkymään yhteiskunnallisesti juuri heidän liiketoiminnalleen relevanteissa teemoissa. PR:stä kiinnostuneita kannustankin rohkeuteen, tiedonjanoon sekä avoimuuteen ideoinnissa ja näkemysten esiintuomisessa – niillä työkaluilla pääsee jo todella pitkälle.

Tiia Siirde
viestintäkonsultti
 

PR & Media -sivulta pääset tutustumaan laajemmin PR ja mediaviestinnän palveluihimme. Lisää asiantuntijoidemme tekstejä löydät Ajankohtaista-sivulta.