Listautuminen mielessä? Vältä nämä neljä viestinnän sudenkuoppaa
Listautumismarkkinassa on ollut poikkeuksellisen pitkä hiljainen kausi ennätysvuoden 2021 jälkeen. Potentiaalisissa pörssiyhtiöissä seurataan tarkasti markkinan kehittymistä ja pohditaan, milloin olisi sopiva hetki listautua. Listautumisen onnistuminen on monen tekijän summa, jossa harkittu ja ammattitaitoinen viestintä on ratkaisevassa roolissa.
Listautumisprojektin viestintä on usein varsin vakiintunut kokonaisuus: tarvitaan sijoittajatarina, markkinointiesite, listautumissivusto ja niin edelleen. Näiden lisäksi listautumiseen liittyy keskeisesti laajempi yhtiön viestinnällisten valmiuksien rakentaminen ja kehittäminen.
Listautumisviestinnän kokonaisvaltaisuus vaatii listautuvan yhtiön viestinnältä ja valitulta viestintäkumppanilta monenlaista osaamista. Matkalla vaanivista sudenkuopista moni liittyy listautumisen herättämään julkisuuteen ja vaatimukseen avoimuudesta ja tasapuolisuudesta. Mitä listautumista suunnittelevan yhtiön tulisi siis ottaa huomioon, jotta vältetään mahdolliset sudenkuopat?
1. Maineriskien huomioimatta jättäminen uhkaa koko listautumisprojektin onnistumista.
Listautumisen valokeilassa yhtiö on uudenlaisen tilanteen äärellä. Pörssiin listautuminen herättää syystäkin kiinnostusta niin sijoittajien keskuudessa kuin mediassakin. Samaan aikaan yksikään organisaatio ei ole immuuni kriiseille. Pahimmillaan mainekriisi voi uhata paitsi listautumisprojektin onnistumista, myös koko yhtiön olemassaoloa. Kriisejä ei pysty kokonaan välttämään, mutta ennakointi ja maineriskien tunnistaminen onneksi auttaa. Siksi on olennaista, että listautuva yhtiö uuden aikakauden kynnyksellä käyttää aikaa ja resursseja tunnistaakseen omat maineriskinsä ja on varautunut haastaviin viestintätilanteisiin.
2. Ainutlaatuinen mahdollisuus maineenrakennukseen jätetään hyödyntämättä.
Listautumiseen liittyy olennaisena osana markkinointiviestintäkampanja, jonka tavoitteena on herättää erityisesti yksityissijoittajien kiinnostus ja ohjata heidät merkintäpaikkaan. Perinteisen listautumismarkkinoinnin ohella markkinointiviestintää on syytä ajatella laajemmin: listautuminen on erinomainen ja usein ainutlaatuinen momentum kehittää yhtiön tunnettuutta ja mainetta. Jotta listautumisesta saadaan maksimaalinen hyöty, on tärkeää aloittaa maineenrakennus jo hyvissä ajoin ennen varsinaista listautumisprojektia. Johdonmukainen medianäkyvyys luo listautumisprojektille uskottavuutta, tekee yhtiön kasvot tunnetuksi sijoittajien keskuudessa ja samalla hyödyttää myös esimerkiksi myyntiä ja rekrytointia.
3. Yhtiön johto ei onnistu vakuuttamaan sijoittajia.
Ihmisiä kiinnostavat toiset ihmiset. Listautuvan ja myöhemmin pörssiyhtiön puhehenkilöt julkisuudessa valikoituvat yleensä johtoryhmästä. Voittaakseen sijoittajien luottamuksen puhehenkilöltä vaaditaan huolellista valmistautumista median kanssa toimimiseen ja vakuuttavaan esiintymiseen. Hienotkaan materiaalit ja esitykset eivät riitä, jos puhehenkilö lähtee ainutlaatuisella hetkellä esiintymistilanteeseen takki auki. Valmennuksesta saatu varmuus näkyy ja kuuluu, kun ensivaikutelman voi tehdä vain kerran.
4. Listautumisen jälkeiseen jatkuvaan sijoittajaviestintään ei panosteta tarpeeksi.
Kellonsoiton jälkeen poksautetaan samppanja. Tästä odotetusta juhlahetkestä voi nauttia vieläkin paremmin mielin, kun tuoreen pörssiyhtiön elämään kuuluva jatkuva sijoittajaviestintä on suunniteltu ja rakennettu huolellisesti etukäteen. Minimissään se tarkoittaa lakiin perustuvan tiedonantovelvollisuuden täyttämistä. Parhaimmillaan se on yhtiön brändiä ja julkisuuskuvaa tukevaa, aktiivista dialogia eri sidosryhmien kanssa. Hyvä sijoittajaviestintä on johdonmukaista, oikea-aikaista ja tasapuolista. On tärkeää varmistaa, että kaikki sijoittajat saavat tasapuolista ja samanaikaista tietoa yhtiön kehityksestä sijoituspäätöksensä tueksi.
Tekirin talous- ja sijoittajaviestinnän osaajat hoitavat kokemuksella viestinnän projektinjohdon vaativissa muutostilanteissa, kuten listautumisissa. Lue lisää palveluistamme täältä.
Sini Nelimarkka
viestintäkonsultti
Tiia Tikkanen
viestintäkonsultti
Tekirin asiantuntijat kirjoittavat säännöllisesti katsauksia ajankohtaisiin aiheisiin. Sinin, Tiian ja muiden viestinnän ammattilaistemme teksteihin voit tutustua laajemmin täällä.