Ulkopuolinen näkemys voi pelastaa vaikeassa paikassa

Oikean kumppanin kanssa todennäköisyys siihen, että yrityksesi maine ja brändi tulevat kriisistä ulos eheinä, on korkeampi, muistuttaa viestinnän suunnittelija Jenny Kestilä.

Poikkeustilanteissa epävarmuus hiipii esiin ja ihmiset kaipaavat johtajaa, joka näyttäisi selkeän suunnan eteenpäin. Koko maailma on tullut tietoiseksi tästä viimeisten viikkojen aikana. Jacinda Ardernia, Boris Johnnsonia, Donald Trumpia ja Sanna Marinia on päästy vertailemaan nyt niin toisiinsa kuin historian maineikkaisiin kriisijohtajiin, kun tiedotusvälineet antavat maailman johtajille arvosanoja koronatilanteen hoitamisesta.

Entisaikojen kriisijohtajien sitaatit ovat hiljalleen täyttäneet sosiaalisen median syötteet, kun ihmiset etsivät historiasta yhtymäkohtia nykyhetkeen. The Economist nosti artikkelissaan esille Winston Churchillin ja Franklin Rooseveltin poikkeusaikojen johtajina, jotka saivat paikattua arvaamattoman käyttäytymisensä aiheuttamaa epävarmuutta onnistuneella viestinnällä. Mikä sitten teki Churchillin ja Rooseveltin kriisiviestinnästä onnistunutta? Yleisö ymmärsi heidän keskeiset viestinsä ja tavoitteensa, he näyttivät suunnan eteenpäin ja loivat samalla toivoa.

Yritysten johto navigoi nyt ennennäkemättömässä tilanteessa. Kaikki etsivät uusia, parhaita tapoja toimia. Monen mielessä pyörii kysymys ”mitä tapahtuu seuraavaksi?”.

Selviytymisen aikana puhe kasvusta on vaihtunut huoleksi yritysten likviditeetistä. Kun pinnalla pysyminen ei ole itsestäänselvyys, monelle yritykselle maksuvalmiuden varmistaminen vaatii uudelleenjärjestelyjä. Vähennetäänkö palkkoja vai jätetäänkö vuokra maksamatta? Kun odotetaan myrskyn laantumista, ulkopuolinen näkemys voi olla tarvittava pelastusrengas.

Näkemyksen etsiminen muualta kuin omasta pääkopasta on yksi johtajan tärkeimmistä tehtävistä. Vaikeassa paikassa hyvä johtaja pyytää apua ja etsii neuvoa niin työntekijöiltään kuin lakimiehiltä, ​​talousneuvojilta ja viestinnän asiantuntijoiltakin selvittääkseen mahdolliset vaihtoehdot yrityksen taloudellisen taakan vähentämiseksi ja jatkuvuuden varmistamiseksi. Churchill ja Roosevelt kohtasivat aikojensa kriisit ja vaativat viestinnälliset tilanteet eittämättä yhdessä neuvonantajiensa kanssa.

Jos yritys on uudelleenjärjestelyjen, lomautusten tai irtisanomisten edessä, kannattaa harkita avunpyytämistä niiltä, joilla on jo kokemusta vaikeista tilanteista. Oikean kumppanin kanssa todennäköisyys siihen, että yrityksesi maine ja brändi tulevat kriisistä ulos eheinä, on korkeampi.  Vaativa maineenhallinta ja kriisiviestintä ovat välttämättömiä, jotta sijoittajat, asiakkaat, työntekijät, yhteistyökumppanit ja tiedotusvälineet pysyvät ajan tasalla ja pysyvät sitoutuneina yritykseesi.

Tekirillä jokainen kriisiviestintäsuunnitelma on räätälöity sinulle ja yrityksellesi. Kriisin keskellä toimimme ylimmän johdon ja viestinnän asiantuntijoiden neuvonantajana, sparraajana sekä viestinnän toteuttajana. Luomme viestit ja valmennamme puhehenkilöt kohtaamaan tärkeimmät sidosryhmät. Kriisin jälkeen selvitämme siihen johtaneet syyt, sen jättämän mainevaurion vakavuuden ja laadimme ja toteutamme suunnitelman maineen ja viestintävalmiuksien parantamiseksi.

Me Tekirillä haluamme auttaa asiakkaitamme varautumaan ja onnistumaan vaikeissa tilanteissa. Valmennamme vuodessa satoja puhehenkilöitä, toimimme johdon strategisena neuvonantajana ja kehitämme yhdessä organisaatioiden kanssa tapoja toteuttaa onnistunutta työyhteisöviestintää.  Meillä on vuosien kokemus erilaisten organisaatioiden ylimmän johdon ja viestinnän organisaatioiden tukemisesta mainekriiseissä ja varautumisessa. Jos voimme olla avuksi vaativissa viestinnän tilanteissa, ole yhteydessä.

Jenny Kestilä
Viestinnän suunnittelija