Miten koronavirus näkyy brändien sometyössä? – Data kertoo

Poikkeukselliset ajat vaativat poikkeuksellisia toimenpiteitä. Moni yritys on joutunut koronakriisissä pakotettuna opettelemaan sosiaalisen median ja digimarkkinoinnin lainalaisuuksia, mutta miten koronan vaikutukset todella näkyvät esimerkiksi yritysten sometekemisessä?

Ostimme viime vuoden syyskuussa somedatapalvelu Underhoodin, jonne on listattu yli 13 000 pääasiassa Facebookissa ja Twitterissä toimivaa brändiä, organisaatiota ja yhdistystä. Underhood mittaa organisaatioiden onnistumista sosiaalisessa mediassa kolmella osa-alueella:

  • äänensävy eli se, miten hyvin brändin sosiaalisessa mediassa käyttämä kieli vastaa yleisön käyttämää kieltä
  • dialogi eli vuorovaikutus yleisön kanssa
  • brändin somekanavien absoluuttinen fani- tai tykkääjämäärä.

Tutkimme isoa datamassaa koronaviruksen ensimmäisten viikkojen aikana eri toimialojen osalta. Selvityksessä oli mukana yli 8000 brändiä ja tulokset kertovat paljon niistä toimialoista, joihin kriisi iski rankimmin.

Urheilun ja vapaa-ajan toimialalla päivitystahti on puolittunut koronakriisin myötä. Kun vielä alkuvuodesta tällä toimialalla päivitettiin Facebookiin yli kaksi kertaa päivässä, nyt tahti on tipahtanut reiluun yhteen päivitykseen päivässä. Sama tilanne on Twitterin puolella.

Eniten aktiivisuuttaan lisännyt toimiala on televisio- ja leffatoimiala, jossa päivitystahti on tuplaantunut alkuvuodesta ensimmäisen koronakuukauden loppuun. Twiitterissä päivitystahti on vastaavasti peräti 19-kertaistunut.

Päivitysten sisällössä on myös havaittavissa muutoksia. Televisio- ja elokuvapuolella hallitsivat vielä alkuvuodesta kuvalliset päivitykset (58 % kaikista päivityksistä), nyt painotus on siirtynyt pelkkää tekstiä sisältäviin päivityksiin (55 % kaikista päivityksistä). Videon käyttö postauksissa on lisääntynyt televisio- ja elokuvapuolella 16 prosenttia alkuvuodesta. Muutoksia on tapahtunut myös musiikin tekijöiden päivityksissä: kun alkuvuodesta kuvallisia päivityksiä oli kaikista päivityksistä 57 prosenttia, nyt luku on 69 prosenttia. Samalla tekstipäivitysten määrä on vähentynyt 10 prosenttia, mutta videon käyttö pysynyt lähes ennallaan.

Entäpä isot yritykset?

Helsingin Pörssin OMX25-listan yrityksistä 24 on aktiivisia Facebookissa. Yritysten sometekemistä analysoitaessa Underhood-listan korkeimmilta sijoituksilta löytyy ehkä hiukan yllättäen kaksi B2B-yritystä, Nokia ja KONE. Ensimmäinen kuluttajabrändi Elisa on listan sijalla kolme, neljäntenä K-ryhmä ja viidentenä puhelinoperaattori Telia.

Underhoodista näemme myös OMX25-yritysten parhaiten menestyneet päivitykset viimeisen kuukauden ajalta. Päivitykset on listattu suhteessa yritysten tykkääjämäärään eli tulokset ovat vertailukelpoisia. Viimeisen kuukauden parhaasta päivityksestä OMX25-yritysten listalla pitää hallussaan Kemira Oyj, toiseksi paras päivitys on Metsä Groupin käsialaa ja kolmannelta sijalta löytyy Valmetin päivitys. Edellä mainituista Valmetin päivitys on ainoa varsinaisesti koronateemaan liittyvä: Valmetin lahjoittamat 6000 suojamaskia keräsivätkin somessa ansaitusti kiitosta.

Haluatko tietää, miten sinun yrityksesi toimiala pärjää somessa tai minkälaisia muutoksia koronavirus on tuonut tullessaan? Varaa täältä maksuton puhelinaika, jossa käydään läpi juuri teidän toimialanne tilanne.

 

Ville Kormilainen
Digital Marketing Lead