Puoluekokoussirkuksen pinnan alta löytyy yritysten vaikuttamisen paikka

Media täyttyy kakkaroista, bolsevistisesta rauhallisuudesta, identtisten laivastonsinisten pukujen merestä ja toinen toisiaan muistuttavista linjapuheista. Puoluekokousten täyteiset politiikan hullut päivät ovat käynnissä.

Pääministerin hattua istutetaan vuoron perään niin demarien, kokoomuksen kuin nykyisen pääministeripuolue keskustankin puheenjohtajan päähän. Kenties viikonlopun jälkeen luemme analyysejä vihreiden nälästä suurimmaksi puolueeksi. Mikä merkitys tämän sirkuksen ymmärtämisellä on yritysten vaikuttajaviestinnän kannalta?

Yritykset ja organisaatiot elävät yhteiskunnassa, jossa poliittisten päätösten vaikutuksilta ei voi sulkea silmiään. Yrityselämä ja politiikka vaativat toinen toistaan toimiakseen ja monesti niiden raja on hämärtynyt. Jos yritysten toiminnalla on negatiivisia vaikutuksia äänestäjiin, poliitikot ärähtävät. Joskus kommentoija saattaa olla jopa ministeri.

Kun poliitikko tarttuu asiaan negatiivisin kielikuvin julkisuudessa, on vaikuttaminen ja varautuminen mennyt pahasti pieleen. Poliitikon tehtävänä on tarvittaessa ärähtää kovaakin, mutta yritysten näkökulmasta tärkeintä on, että päättäjillä on ajantasaiset ja oikeat tiedot käytettävissään päätöksiä tehtäessä.

Jotta yritys voi vaikuttaa omiin toimintaedellytyksiinsä, tulee asenteen ja toiminnan olla reippaasti etunojassa. Kun apuna on ymmärrys politiikan kiemuroista ja politiikkoja ajavista motiiveista, on yritysten mahdollista auttaa poliitikkoja tekemään työnsä mahdollisimman hyvin ja varmistaa, että oman toimialan näkökannat ovat päättäjien tiedossa.

Kun puoluekokousten pintaa raaputtaa hieman, retoriikkaa vilisevien puheiden ja kohti eduskuntavaalien maaliviivaa käynnistyneen kilpalaukan alta löytyy jotain hyödyllisempää. Sekä keskusta että kokoomus hyväksyivät uudet periaateohjelmat viime viikonloppuna. Ensi viikonloppuna Vantaalla vihreät käsittelevät uutta poliittista ohjelmaa. Puoluekokouksiin lähetetyt aloitteet ja pöntöissä pidetyt puheenvuorot kielivät puolueiden kenttäväen ja tulevien ehdokkaiden tunnoista.

Nyt on aika varmistaa, että yrityksesi yhteiskuntasuhteet ovat kunnossa. Ketkä ovat avainasemassa seuraavassa hallituksessa ja avustajan paikoilla? Mitä asioita uuteen hallitusohjelmaan kirjataan ensi keväänä? Osa vastauksista löytyy puoluekokouksien päätöksiä ja keskustelua tarkastelemalla.

Eduskuntavaaleihin ja uuteen hallituskauteen varautuminen on käynnistynyt. Lähteekö yrityksesi vaalikevääseen innokkaasti etunojassa vai odotellen ja peukaloita pyöritellen?