<< Takaisin

ONKO YRITYKSESI VASTUULLISUUSVIESTINTÄ TEHTY SOKERISTA?

Onko Suomi kohta täynnä vastuullisuusviestinnän generalisteja? Mikä neuvoksi?

Tämä ei tule varmasti kenellekään enää uutisena: vastuullisuus puhuttaa ja näkyy yritysten viestinnässä nyt enemmän kuin koskaan. Kyseessä ei ole enää vain verkkosivuille haudattu raportti tai toimitusjohtajan korulause tulosjulkistuksessa. Omistajat ja kuluttajat vaativat äänekkäämmin vastuullisuutta liiketoiminnan operatiiviselta strategialta, ja siksi siitä halutaan myös viestiä. Yrityksillä onkin tässä hieno mahdollisuus olla etunenässä tekemässä maailmasta parempaa paikkaa – ja myös kertoa ihmisille, miten tehdä vastuullisia ratkaisuja arjessa.

Vastuullisuutta vastuullisuuden vuoksi?

Brändimarkkinoinnissa vastuullisuus nähdään hyvänä markkinointikeinona antaa kuva inhimillisestä toimijasta, mutta epäkohtien noustessa esiin asiasta ei haluttaisi enää puhua. Molemmissa tilanteissa on vaarana, että puhe vastuullisuudesta tylpistyy markkinointihötöksi tai pahimmillaan viherpesuksi, joka vie uskottavuuden kaikkien vastuullisuustyöstä.

Neljänä päivänä viikosta Helsingin Sanomien etusivulla koreilee uusi yritys, joka – pikaruokaravintoloista raakaöljyn jalostajaan – mainostaa oman toimintansa vastuullisuutta. Lähes jokaisen pienenkin toimijan verkkosivulta löytyy uusi etusivunosto, jossa kerrotaan vastuullisuuden olevan yritykselle tärkeä arvo. Oletko joskus kuullut sanottavan, että ”ei tehdä viestintää vain viestinnän takia”? Vastuullisuusteemassa mantra voisi olla ”ei tehdä vastuullisuusviestintää vain markkinoinnin takia”.

Viestintä tukemaan liiketoiminnan menestystä

Vastuullisuus ei ole enää automaattisesti asia, jolla yritys voi erottautua edukseen muista. Tämän päivän vastuullisuutta voisi vertailla viisi vuotta sitten ahkerasti puhuttaneeseen yritysten digiloikkaan. Jos liiketoimintaa ei saatu digitalisoitua, oli auttamatta jääty junasta jälkeen. Sama pätee vastuullisuuteen. Yrityksen vastuullisuusviestinnän ei pitäisi olla sokerikuorrute liiketoiminnan päällä – viestinnän sisältöjen pitää kummuta strategiasta ja näin tukea liiketoiminnan menestystä.

Yritykset tekevät jo paljon vaikuttavampia tekoja kuin vain huolehtivat toimiston paperinlajittelusta tai vaihtavat lamput energiatehokkaisiin vaihtoehtoihin. Yhden teon sijaan vastuun kantamisen tarina tulee rakentaa liiketoimintastrategian ja suunniteltujen ydinviestien pohjalta ja tehdä kertomuksesta osa yrityksen kulttuuria. Median haukansilmä näkee viherpesun läpi, ja vain vastuullinen vastuullisuusviestintä kestää kriittisen tarkastelun.

Ovatko liiketoiminnan vastuullisuusratkaisut todella yrityksen erottautumistekijä? Vastuullisuudesta ei kannata viestiä vain sen takia, että kaikki muutkin tekevät niin, vaan viestinnän pitää aina olla liiketoimintaa tukevaa. Jos toiminnasta kuitenkin löytyy vaikuttavia vastuullisuuden tekoja, niistä kannattaa ilman muuta kertoa.

Me Tekirillä haluamme auttaa sinua keskittymään olennaiseen. Suosittelemme tuomaan viestinnän osaksi yrityksen strategiatyötä ja luomaan merkityksellinen narratiivi ja viestit, jotka luovat selkärangan yrityksen systemaattiselle mainetyölle laajemminkin. Ethän tyydy vain sokerikuorrutukseen.