Miten vaikutan vaikuttajaan?

Vaalikevät etenee vauhdilla – vaikuttaminen ei kuitenkaan lopu vaaleihin

Helsingin Sanomissa kaksi päättäjäkonkaria kertoivat, miten kansalaiset voivat äänestämisen lisäksi parhaiten vaikuttaa politiikkaan. Jutta Urpilaisen ja Matti Vanhasen vinkkejä sopiikin kuunnella herkällä korvalla, sillä molemmat ovat tehneet pitkän uran palvellessaan politiikan keskeisissä tehtävissä kuntatasolta valtioneuvostoon.

Vaikka paras vaikuttamisen paikka suomalaisen politiikan syklissä on ennen vaaleja, on sekä äänestäjillä että organisaatioilla hyvä mahdollisuus tuoda esiin omia näkemyksiään myös vaalien välissä. Samaa mieltä olivat Urpilainen ja Vanhanen. He neuvoivat kansalaisia vaikuttamaan esimerkiksi järjestöjen kautta, osallistumaan kampanjoihin ja kansalaisaloitteisiin sekä ottamaan suoraan yhteyttä poliitikkoon tai tapaamaan kasvokkain. Oma viesti menee päättäjälle paremmin läpi, jos siinä on asiaan jokin uusi näkökulma tai ratkaisuesitys tai se on henkilökohtainen. Asiaan ja päättäjän kantoihin perehtyminen on tärkeätä, ja omassa viestinnässä kannattaa olla ratkaisukeskeinen eikä vain tuoda esiin ongelmia tai harmitella jo tehtyjä päätöksiä. Myös tiedotusvälineitä kannattaa hyödyntää esimerkiksi kirjoittamalla mielipidekirjoituksia, sillä monet poliitikot seuraavat, mitä aiheita median kautta nousee keskusteluun.

Politiikkojen ohjeet taipuvat myös organisaation avuksi

Sattumoisin monet näistä Urpilaisen ja Vanhasen huomioista sopivat vaikuttamisen ohjenuoraksi myös yrityksille ja organisaatioille. Huolipuheen ja moittimisen sijaa omassa viestissä kannattaa keskittyä esittämään perusteltuja ratkaisuja ja tuomaan esiin uusia näkökulmia tiiviissä muodossa. Päättäjää tavatessa on hyvä olla selvillä siitä, mitä hän ja hänen puolueensa ovat asiasta mieltä. Yhteiskunnallista vuoropuhelua voi rohkeasti käydä myös median kautta. Kannattaa muistaa, että Suomessa päättäjät ovat kiinnostuneita oppimaan uutta sekä kuulemaan kansalaisten lisäksi organisaatioiden näkemyksiä ajankohtaisista aiheista.

Kevään eduskuntavaalien jälkeen puolueet aloittavat urakoinnin seuraavan hallitusohjelman parissa. Oli lopputulos strateginen, yksityiskohtainen tai jotain siltä väliltä, koskettaa lopputulos monen yrityksen ja organisaation toimialaa. Hallitusohjelma kannattaa käydä läpi ja arvioida, nouseeko sieltä esiin asioita, joista teidän organisaationne haluaisi päättäjien kanssa keskustella. Me autamme mielellämme vuoropuhelun suunnittelussa ja oikeiden sidosryhmien tunnistamisessa.