<< Takaisin

Miten selvitä sijoittajaviestinnässä läpi turbulenssin

Pääomamarkkinoilla on riittänyt vauhtia viime kuukausina. Osakekurssit ovat heiluneet isosti maailmanpolitiikan epävarmuuden ja kauppasodan uhan alla. Yritysjohtoa grillataan sijoittajatapaamisissa entistä tiukemmin: pienikin tuskastuminen ja epävarma mikroilme voidaan tulkita tulosnäkymien heikkenemiseksi. Eniten osakemarkkinoilla takkiinsa saaneet voivat helposti miettiä: kannattaako tässä tilanteessa tavata sijoittajia enää ollenkaan?

Peliä ei ole menetetty. On hyvä palata perusasioiden äärelle.

SIJOITTAJATARINA

Ensin kannattaa tarkastella kriittisesti yhtiön sijoittajatarinaa. Perustuuko se yrityksen aitoon kilpailuetuun ja vahvuuksiin? Osaammeko avata, miten arvo muodostuu? Mistä kasvu tulee, millaisiin markkinaolettamiin tavoitteemme perustuvat ja mihin voimme itse vaikuttaa? Mitä meiltä on lupa odottaa seuraavalla neljänneksellä, entä kahden vuoden päästä? Onko sijoittajatarinan lupaus ja aikajänne realistinen niin että voimme lunastaa odotukset teoillamme?

KENELLE TARINAA KERROTAAN

Toiseksi on löydettävä kiinnostunut yleisö. Sijoittajaviestintää ohjaava periaate ”olennaiset tiedot kaikille markkinaosapuolille, ilman viivytystä ja samanaikaisesti” on pidettävä kirkkaana mielessä. Tästä ei voi lipsua. Lisäksi on hyvä arvioida, millainen omistajarakenne palvelee juuri meitä. Haemmeko vakautta, omistajakunnan monipuolisuutta vai kaupankäyntivolyymin kasvua? Tavoittelemmeko sijoittajia kotimaassa vai kansainvälisesti? Haluammeko seuraavaksi kansanosakkeeksi ja kasvattaa yksityisomistajien osuutta? Entä millaista suhdetta haluamme luoda analyytikoihin, rahoittajiin, mediaan, sijoitusalan bloggareihin ja vaikuttajiin? Kun tavoitellut kohderyhmät ovat selvät, on helpompi valita oikeat toimenpiteet kiinnostuksen herättämiseksi.

KUKA TARINAA KERTOO

Ihminen on kiinnostunut toisista ihmisistä, ei pelkästään yrityksistä. Siksi sijoittajatarinalla tulee olla kasvot. Sijoittajat haluavat tavata toimitusjohtajan tai talousjohtajan, isoissa yrityksissä IR-johtajakin kelpaa useimmiten. Jos jonkin tietyn liiketoiminnan osuus on arvonmuodostuksen kannalta merkittävä, on tästä vastaava johtaja usein sijoittajien tapaamistoiveiden kärjessä. Kun yhtiön sijoittajatarina on useammalla hallussa, voidaan johtoa hyödyntää tapaamisissa joustavammin: se tuo tarinaan voimaa ja ulottuvuutta ja lisää kiinnostavuutta.

Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, on hyvä lähteä toteuttamaan pitkäjänteistä IR-ohjelmaa, joka kestää pienet ilmakuopat ja isommat turbulenssit. Luottamus sijoittajiin rakentuu kohtaamisissa ja keskusteluissa.

Ota yhteyttä niin jutellaan lisää.